Geltoki historikoak

Francia-ko Geltokia (Bartzelona)

Andrés Coret Maristany izan zen Bartzelona-Término edo Francia-ko geltokian ideia hartu eta hura bultzatu zuena, 1888an Bartzelonak ezin izan baitzuen Erakusketa Unibertsalaren mailako tren geltoki bat gozatu. Bertako terminal zaharrean dago Rius i Taulet alkatea -gorteak geltokia antolatzeko emandako baimena besapean duela- iritsi zeneko grabatua. Honi gehitu behar zaio buru estimua, iritzi publikoaren irrikia Ensanche-aren Bartzelonan -joritasun material eta kulturalen gose zena- eta MZA-ren buruzaletasuna bera, "bandera ontziak" ziren geltoki handiei zegokienez, beste hiriburuekiko atzean geratuta baitzegoen Bartzelona.

Baina MZA-k, batzuk "Monumentua" deitzen zutena egiteko erabakia hartuta bazuen ere, kokapenari buruzko tratuak luzeak eta korapilatsuak izan ziren konpainia eta udaletxearen artean. 1915ean Nazioarteko Erakusketa bat ospatzeko ahaleginak gorpuztu zuen ideia, eta -Lehen Mundu Gudak egutegia aldarazi bazuen ere- 1929an egin zen azkenik. Garaiz heltzeko presek -udalaren bolumen zein hiri-lerroketak argitzeko zuen premiak areagotuta - erlojuaren aurkako borroka bihurtu zuten lana, Pedro Muguruza Otaño arkitekto madrildarrari lehiaketa bidez esleitu zitzaiolarik azkenik. Francia-ko geltokia Bartzelona hiriko arkitektura zibilaren aktiborik nagusiena da gaur egun. (1883- 1952). Bere arkitektoa, Madrilgo Valle de los Caídos-eko lehenengo proiektoaren egilea izan zelarik.

Francia-ko Geltokia (Bartzelona)