Xarxa convencional

Tecnologia d'última generació per a donar resposta als requisits dels operadors de transport

Construcció, renovació i manteniment de la infraestructura i les instal·lacions

Comptem amb:
  • Un equip humà amb àmplia experiència i molt especialitzat.
  • Tecnologia d'última generació per a donar resposta als requisits dels operadors de transport.
  • Maquinària, vehicles i bases de manteniment adaptades a les necessitats productives de la xarxa ferroviària a tot el país.
Els objectius del nostre compromís amb viatgers i operadores són:
  • Garantir la seguretat en la circulació en coordinació amb les àrees responsables d'aquesta.
  • Garantir la disponibilitat de la infraestructura.
  • Proporcionar als operadors ferroviaris i de telecomunicacions la fiabilitat de les instal·lacions i millorar-ne les prestacions.
  • Assegurar aquest compromís amb criteris de qualitat, seguretat per als treballadors i respecte al medi ambient.

Infraestructura

La infraestructura ferroviària és el suport que sustenta el que es coneix com “camí del tren”, sobre el qual se situen tant la via com les instal·lacions de senyalització, electrificació i telecomunicacions que possibiliten la circulació de trens.

Més sobre la infraestructura

Via

L'explotació del material rodant ve determinada, entre altres, per les característiques de la superestructura de la via. Cal tindre en compte el traçat (radi de curvatura i pendent), materials, qualitat, etc. Per això, un dels nostres reptes és proporcionar la millor infraestructura possible als nostres clients operadors, amb l'objectiu d'incrementar la seua capacitat de trànsit, com en Rodalies, o d'elevar la velocitat comercial a 200/220 km/h, en el cas de mitjana i llarga distància. Tot això, garantint els nivells adequats de seguretat, qualitat, fiabilitat i disponibilitat.

Actuacions que cal destacar

Senyalització

Al llarg dels últims anys s'han anat implantant, en les línies convencionals noves tecnologies que han transformat els elements clàssics de senyalització, com ara enclavaments, bloquejos, telecomandaments, circuits de via, etc. Així, la modernització experimentada en el transport ferroviari ha potenciat la introducció de productes nous com els enclavaments electrònics (bloquejos electrònics), circuits de via sense juntes o sistemes d'assistència a la conducció automàtica ATP-LZB.

L'increment del nombre de trens i l'augment de la velocitat d'aquests té una repercussió important en els mètodes i intervals d'actuació dedicats a tasques de manteniment i reparació d'avaries. Una planificació adequada de les activitats que s'hi han de dur a terme, així com el compliment rigorós de la programació d'aquestes, fa possible que, a pesar de la reducció del temps reservat per al manteniment, puguem assegurar els nivells de funcionalitat i seguretat requerits.

Electrificació

Les subestacions elèctriques i la línia aèria de contacte són les instal·lacions sobre les quals treballem en l'àmbit de l'electrificació. La línia aèria de contacte, també anomenada catenària, és l'encarregada de subministrar l'energia elèctrica al tren.

Tot el manteniment d'aquestes instal·lacions es programa coordinant les actuacions necessàries amb la nostra organització territorial, que també fa les revisions periòdiques previstes en la línia d'alta tensió que alimenta les nostres subestacions.

Pel que fa a aquestes, incrementem les seues prestacions amb la implantació d'un sistema de control distribuït i la normalització dels nous equips de rectificadors, transformadors, díodes i fusibles.
Títol fragment
  • 9.200 km

    Línia aèria de contacte

  • 2.500 km

    Línia d'alta tensió

  • 341

    Subestacions elèctriques

  • 1.844.000 kw

    Potència instal·lada

Telecomunicacions

El transport ferroviari, per les múltiples activitats i la complexitat operativa i de gestió, necessita intercanviar un gran volum d'informació. Si a això unim la dispersió dels diferents centres de treball, és necessari disposar de serveis de telecomunicació diferenciats en telefonia de gestió, de dades i d'explotació: telefonia de control de trànsit, telecomandaments, senyalització, megafonia... Aquests serveis, amb els seus diferents sistemes de gestió i control, s'integren en una xarxa exclusiva de telecomunicacions.
Fibra óptica.
13.575
Quilòmetres de xarxa de fibra òptica
Un cuadro de cableado.
93
Centrals digitals de commutació
Viaducto Cordel del Sac
3.844
Línies de dades

Processos productius

Els processos productius en el manteniment de la infraestructura engloben la totalitat dels treballs operatius i busquen optimitzar el rendiment de la infraestructura i les instal·lacions per a assegurar un nivell adequat de seguretat i fiabilitat.

Es classifiquen en tres grans activitats que afecten les especialitats tècniques d'infraestructura, via, senyalització, electrificació i telecomunicacions.

Activitats

Qualitat i participació

El manteniment de la xarxa convencional té les certificacions segons les normes ISO 9001, 14001 i OHSAS 18.001, la qual cosa ens situa en una posició avantatjada en l'entorn del desenvolupament i manteniment de les infraestructures ferroviàries. A més, és una de les primeres organitzacions del nostre país que té la certificació de sistema de gestió integrada.
Participació

L'equip humà de xarxa convencional té una presència important en el Concurs Anual de Participació en Qualitat, en el qual els treballadors exposen iniciatives de millores operatives i de gestió, per mitjà de grups d'iniciativa i millora (GIM) i equips d'iniciativa i millora (EIM).

La sistematització dels processos productius ha propiciat un perfil nou de les activitats de manteniment que incrementen la disponibilitat de les instal·lacions i milloren la gestió de les activitats d'inspecció, amb la reducció d'incidències consegüent.

Gestió mediambiental

Tenim un sistema de gestió ambiental d'acord amb la norma 14.001:2004, per a la qual cosa hem desenvolupat una sèrie de procediments generals i específics de les diverses especialitats tècniques en què s'identifiquen els aspectes ambientals afectats en cada activitat.

Tenim 28 punts nets distribuïts per tot el territori nacional, que donen servei a totes les nostres àrees operatives. Aquests punts contribueixen de manera molt eficaç i racional al nostre compromís com a organització respectuosa amb el medi ambient.

També hem desenvolupat una sèrie de bones pràctiques mediambientals centrades en l'estalvi d'energia elèctrica, estalvi en el consum d'aigua i gestió de residus.

Seguretat i salut laboral

En 2006 ens vam certificar d'acord amb la norma OHSAS 18.001, després que AENOR comprovara que la nostra gestió de la seguretat i salut laboral satisfà els requisits que exigeix aquesta norma.

Aquesta certificació, que està considerada com el nivell d'exigència internacional més elevat en prevenció de riscos laborals, constata la superació molt per sobre dels requisits mínims que exigeix la legislació vigent. Amb aquest segell, Adif es va convertir en la primera organització ferroviària europea que s'hi va certificar.

Passos a nivell

L'existència d'encreuaments de carreteres o altres vies de comunicació amb la línia fèrria és un fet heretat del desenvolupament històric en la construcció d'aquestes infraestructures.

La xifra d'aproximadament 10.000 passos a nivell existents, a mitjan dècada dels 70, s'ha anat reduint notablement, al mateix temps que s'ha evolucionat en la implantació de mesures de protecció en aquells que han continuat prestant servei.
Saltar carrusel
Notes de premsa relacionades
Barcelona Estació de França luce la renovada cubierta de su histórica marquesina, referente de la Ciudad Condal
Adif licita por 2,8 millones de euros la renovación y mejora de la protección de cinco pasos a nivel en Langreo ...
Adif inicia el estudio para adecuar la traza tranviaria de León a la circulación de autobuses eléctricos
Adif completa la renovación del sistema de gestión de tráfico y de señalización en las líneas del Corredor del Henares
Adif contrata la renovación integral de los túneles de Villabona (Asturias) por 18,1M€
Adif adjudica las obras de la segunda vía entre Moixent y L’Alcúdia por 20,5 M€
Adif destina 32,7 M€ al mantenimiento de las instalaciones de energía del corredor de Alta Velocidad Madrid-Levante
Adif licita el servicio para la realización de pruebas de infraestructura con material rodante por 5,17 M€
Adif realiza con éxito una simulación comercial de Autopista Ferroviaria entre Madrid y Extremadura
Adif presenta los avances y planificación de los proyectos de protecciones acústicas en la provincia de Tarragona
Adif y el Ayuntamiento de Reus firman un protocolo para mejorar la integración del ferrocarril en la ciudad
Adif pone en servicio las nuevas instalaciones de la estación de Fornells de la Selva (Girona)
Adif inicia las pruebas con un tren de ancho internacional en el nudo de Castellbisbal del Corredor Mediterráneo
Adif invierte cerca de 4 M€ en la supresión de 6 pasos a nivel en el municipio asturiano de Ribadedeva, en la línea de ...
Adif estrena el nuevo Centro de Telecomunicaciones de Atocha
Adif contrata la redacción de los estudios y proyectos para la integración del ferrocarril en Jaén por 2,2 M€
Adif contrata el mantenimiento de las instalaciones de telecomunicaciones móviles GSM-R de la Variante de Pajares por ...
Adif activa su plan de prevención invernal frente a los efectos meteorológicos más adversos
Adif destina 8,4 millones de euros a la construcción de una nueva vía de acceso al complejo ferroviario de Fuencarral
Adif inicia las obras de la nueva estación de Bidebieta Basauri