Xarxa ferroviària
En l'àmbit de la circulació ferroviària, el nostre país se situa a l'avantguarda tant pel nombre de línies i quilòmetres en servei i en construcció, com pel paper que hi exerceixen les noves tecnologies.
El trànsit ferroviari circula de manera coordinada per una immensa xarxa en què cada dia es produeixen centenars d’encreuaments de trens, eixides d'estacions i arribades. Per mantindre funcionant a ple rendiment tot aquest mecanisme complicat i evitar, tant com siga possible, que les incidències afecten la normalitat del trànsit, hi ha una xarxa de centres de gestió de trànsit, que controla i coordina l'explotació ferroviària.
Des de 1992, l'experiència adquirida en les línies d'alta velocitat i la necessitat de donar noves respostes a la gestió i al control han canviat la manera de regular les circulacions de trens d'alta velocitat a Espanya.
El model espanyol aconsegueix, mitjançant la plataforma tecnològica DaVinci, una gestió integral de tots els processos, sistemes i usuaris en una única plataforma d'arquitectura oberta, que té, a més, la possibilitat de telecomandar i monitorar línies gestionades per altres centres de control.
Aquest concepte s'aplica als Centres de Regulació i Control (CRC), que integren tots els sistemes que intervenen en la regulació del trànsit ferroviari, de la senyalització a la informació al viatger, i donen resposta a les exigències de l'alta velocitat.
Com es gestiona el trànsit?
GSM-R i enclavaments
La comunicació des dels centres de regulació i control amb els trens es du a terme per mitjà de sistemes de telecomunicacions d'explotació pròpia com GSM-R (telefonia mòbil GSM específica per al ferrocarril), en explotació en les línies d'alta velocitat, i radiotelefonia Tren-terra, que és el sistema que està actualment operatiu en pràcticament totes les línies de la xarxa convencional.
Els enclavaments són les instal·lacions en camp que garanteixen la seguretat de les operacions de rutes de trens al llarg de les vies d'una línia i les estacions d'aquesta.
Centre de Gestió de Xarxa H24 (CGXH24)
Comporta l'esglaó superior en la piràmide de control del trànsit ferroviari. Des d'ací se supervisa de manera permanent l'estat de la infraestructura, així com el desenvolupament de la circulació ferroviària. Una de les seues missions és vetlar pel compliment del pla de transport diari.
En el CGXH24 es té coneixement en temps real de tot el que ocorre en tota la xarxa. Quan es produeix alguna incidència que pot alterar aquest pla, el CGXH24 n'assumeix la gestió per a minimitzar-ne les conseqüències. Com que es tracta d'una plataforma multidisciplinària en la qual estan presents totes les àrees operatives de l'organització (circulació, manteniment de la infraestructura, estacions, protecció civil i comunicació), les incidències es resolen de manera global.
A més, es coordinen les campanyes semestrals de prevenció d'incidències per motius meteorològics, així com la planificació d'operatives especials de transport per determinats esdeveniments o dates de desplaçaments massius per ferrocarril.
Adif s'ha convertit en referent en el món de la innovació tecnològica en incorporar les tecnologies més modernes i, paral·lelament, desenvolupar-ne altres de pròpies per a afrontar el repte de l'alta velocitat, de manera que s'afavoreix la innovació i el creixement del desenvolupament empresarial al nostre país.
La incorporació de noves tecnologies i procediments en les nostres activitats, que ajuden a aconseguir la seguretat en la circulació o a donar un millor servei, ha sigut constant.
El sistema DaVinci és una plataforma integradora de gestió del trànsit ferroviari dissenyada per a les noves línies d'alta velocitat, encara que també és capaç d'adaptar-se a altres tipus de trànsit ferroviari en línies convencionals de via d'ample convencional i estret, metros, tramvies, etc.
Es tracta d’un dels sistemes de gestió de trànsit ferroviari més avançats del món.
La plataforma DaVinci suposa una evolució en la integració multidisciplinària de l'entorn ferroviari orientada cap a la gestió integral de processos, sistemes i usuaris, en agrupar en un mateix sistema tots els subsistemes que abans eren independents.
D'aquesta manera, els subsistemes de senyalització, electrificació, comunicacions, informació al viatger, energia, seguiment, entre d'altres, se centralitzen en un sistema que permet que els subsistemes compartisquen i intercanvien informació, així com el monitoratge remot dels Centres de Regulació i Control central (CRC) i altres de línia.