Madrid-Puerta de Atocha-Almudena Grandes

Una estació, dues terminals

L'estació és la terminal de viatgers més important de tota la xarxa ferroviària espanyola i constitueix el centre neuràlgic d'Alta Velocitat, Llarga i Mitjana Distància i Rodalies de la Comunitat de Madrid. Tot això, unit a la situació privilegiada el centre de la capital, fan d'aquesta estació un punt obligat de pas per a centenars de milers de viatgers cada dia i la converteixen en un gran bescanviador urbà dotat de connexions amb tots els mitjans de transport públic existents: Rodalies, Metro, autobús, taxi, VTC, vehicles de lloguer, etc.

La transformació de l'estació es duu a terme a través de diferents actuacions, que constitueixen tot un repte tècnic i de planificació per a Adif i Adif Alta Velocitat, atès que estan programades perquè l'estació es mantinga en servei en tot moment. 
La transformación de la estación se lleva a cabo a través de distintas actuaciones, que constituyen todo un reto técnico y de planificación para Adif y Adif Alta Velocidad, dado que están programadas para que la estación se mantenga en servicio en todo momento. 

Remodelació de la marquesina històrica

En 2023, es va posar en marxa la remodelació de la marquesina històrica de Madrid-Puerta de Atocha Almudena Grandes. Amb aquesta actuació, s'han ampliat i modernitzat les instal·lacions per a reforçar-ne l'eficiència i la capacitat i seguir responent als desafiaments de la liberalització del transport ferroviari de viatgers. Així, l'estació continua sent un node estratègic de la xarxa ferroviària espanyola i del seu entorn urbà per la seua dimensió, localització en el cor de la capital i capacitat de generar activitat social, econòmica i cultural en la ciutat.

Títol

Amb aquesta actuació, la marquesina es converteix en l'accés prioritari a l'estació i un punt de referència en el Paisatge de la Llum, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO. La urbanització de la plaça inclou escalinates i rampes per a facilitar l'accés des dels eixos principals de la ciutat, i es connecta amb l'entorn de Prado-Recoletos, el parc del Retiro i el Museu Reina Sofía.
 

Les obres permeten guanyar espai per als viatgers, millorar-ne el trànsit per l'estació i habilitar noves àrees comercials en les crugies est, nord i oest. Per a això, s'elimina la llosa nord i es demoleixen els locals existents. També s'incorporen nous elements funcionals com vestíbuls i nuclis de comunicació vertical, i s'inclou una terrassa en la cruigia nord. A més, es remodela el Jardí Tropical, se substitueixen les fusteries interiors i exteriors i es condicionen les places de l'Embarcadero i de Méndez Álvaro per a integrar-les amb la marquesina històrica.

Estación Adif Atocha.
Interior de la nueva estación de Atocha,
Interior de la nueva estación de Atocha,

Nou esquema de vies en Rodalies

Adif està reconfigurant les vies a Atocha Rodalies amb un nou esquema 4+4+2 en la capçalera nord. Actualment, l'estació té 10 vies amb una distribució 4+3+3, assignades als túnels de Recoletos, Sol i Embajadores. Amb la nova configuració, les vies 1 a 4 seguiran destinades al túnel de Recoletos, les 5 a 8 al túnel de Sol, i les 9 i 10 al d'Embajadores. Això permet augmentar la capacitat de les línies C-3 i C-4 i facilita l'ús de la via 8 com a apartat per a la C-5 en cas d'incidència. També s'ampliarà l'andana 5 per a millorar el servei de la línia C-5 en tots dos sentits.


El projecte requereix adaptar les instal·lacions de Control, Comandament i Senyalització (CMS) i modificar senyals, circuits de via i sistemes d'enclavament i Control de Tràfic Centralitzat (CTC). També s'actualitzaran els sistemes de senyalització i telecomunicacions. A més, ja s'han fet treballs com la reforma del Centre de Telecomunicacions, el trasllat de la comissaria i la venda de bitllets, i la restauració de l'edifici històric i les torrasses per a preservar-ne l'estructura i protegir-los de les condicions climàtiques.

Estació passant

La remodelació de l'estació d'Atocha inclou la construcció d'una estació passant subterrània sota l'estació d'alta velocitat actual i el carrer Méndez Álvaro. 

Aquesta nova infraestructura, amb una inversió de més de 505 milions d'euros, comptarà amb quatre noves vies i dues andanes per a trens d'alta velocitat. La principal funció serà connectar el túnel d'alta velocitat entre Puerta de Atocha-Almudena Grandes i Chamartín-Clara Campoamor amb l'accés sud d'alta velocitat a Madrid, cosa que permet que els trens efectuen parada en ambdues estacions i que completa la connexió total de la xarxa ferroviària d'alta velocitat a Espanya.

L'estació subterrània discorrerà al llarg de Méndez Álvaro i connectarà amb l'actual Puerrta de Atocha en el nord i amb un nou vestíbul en l'extrem sud. Es remodelarà la part nord de Puerta de Atocha per a integrar-la amb la nova estació, cosa que permetrà optimitzar els vestíbuls i els controls d'accés.

 
Encara que és subterrània, disposarà d'una lluerna i d'un mur cortina en la façana de Méndez Álvaro perquè entre la llum natural. El nou vestíbul incorporarà la zona oest de l'estació als serveis d'alta velocitat i contribuirà a reduir el trànsit rodat en l'Avinguda Ciutat de Barcelona i els carrers propers. A més, comptarà amb accessos diferenciats per a Arribades i Eixides, així com una plataforma intermodal amb espai per a taxis, VTC i Kiss&Ride (parada puntual de vehicles per a deixar o recollir viatgers).

Característiques principals

Vestíbuls
Es remodelaran i ampliaran els vestíbuls d'Atocha i se'n construirà un de nou, mixt, en Méndez Álvaro, amb una nova façana, que incorporarà el costat oest de l'estació als serveis d'alta velocitat.
Llum natural
Una gran obertura central permetrà l'entrada de llum a través d'una lluerna i d'un gran mur cortina en la façana de Méndez Álvaro. A més, facilitarà la comunicació visual de l'espai amb els elements superiors.
Intermodalidad
El nou vestíbul donarà servei als viatgers de l'estació passant i als viatgers d'arribades de Puerta de Atocha. Disposarà també d'accessos a l'exterior, on s'habilitarà una gran plataforma d'intermodalitat (taxis, VTC, Kiss&Ride).
Saltar carrusel
Notes de premsa relacionades
Adif AV encara la última fase de las obras de remodelación de la marquesina de Puerta de Atocha y sus accesos
Adif Acerca estrena oficina de atención a viajeros con discapacidad y movilidad reducida en Puerta de Atocha Almudena ...
Adif estrena el nuevo Centro de Telecomunicaciones de Atocha
Adif finaliza una nueva fase de la reorganización de vías de Atocha Cercanías para aumentar su capacidad y mejorar su ...
Adif AV adjudica la instalación de cinco nuevos ascensores en la estación Madrid Puerta de Atocha-Almudena Grandes
Adif inicia el 2 de julio una nueva fase de la reorganización de vías de Atocha Cercanías para aumentar su capacidad y ...
Adif AV habilita nuevos espacios para la venta de billetes en la estación de Madrid Puerta de Atocha-Almudena Grandes
El 2 de julio Adif comienza una nueva fase de las obras en la estación de Atocha Cercanías que permitirán aumentar la ...
Adif AV instalará cinco nuevos ascensores en la terminal de salidas de la estación de Madrid Puerta de Atocha
Adif destina 18,6 millones a la adaptación de las instalaciones de seguridad de Atocha Cercanías a su nueva ...
Adif incrementa capacidad y reorganiza las vías de Atocha Cercanías para mejorar la gestión del tráfico
Adif AV contrata por 450 millones de euros la estación pasante de Puerta de Atocha
Adif abre a la circulación el túnel de Sol entre Madrid Chamartín Clara Campoamor y Nuevos Ministerios
Adif AV destina 26,7 millones de euros a la asistencia técnica de la estación pasante de Puerta de Atocha
El BEI y Adif acuerdan un préstamo de 518 millones de euros destinado a transformar las conexiones ferroviarias en ...
El BEI y Adif acuerdan un préstamo de 518 millones de euros destinado a transformar las conexiones ferroviarias en ...
Adif reorganiza las vías de Atocha Cercanías para mejorar su explotación
Adif AV construirá dos nuevas vías y un andén en la estación de Puerta de Atocha
Adif lanza la construcción de la estación pasante de Puerta de Atocha para conectar la red de alta velocidad en España
Adif AV inicia las obras de remodelación de la marquesina histórica de Puerta de Atocha y sus accesos
— 20 articles per pàgina
S'estan mostrant 1 - 20 de 22 resultats.

Transformación de Puerta de Atocha-Almudena Grandes

  1. 25.11.2025: Se completa el 90% de los trabajos de demolición, los refuerzos estructurales y la adecuación de locales
  2. 25.11.2025: Se completa el 90% de los trabajos de demolición, los refuerzos estructurales y la adecuación de locales.
  3. 19.11.2025: Atocha encara la última fase de las obras de remodelación de su marquesina y los accesos. Vista Interior de la marquesina diáfana.
  4. 19.11.2025: Atocha encara la última fase de las obras de remodelación de su marquesina y los accesos. Vista Interior de la marquesina diáfana.
  5. 19.11.2025: Atocha encara la última fase de las obras de remodelación de su marquesina y los accesos. Vista Interior de los trabajos en el jardín tropical.
  6. 19.11.2025: Atocha encara la última fase de las obras de remodelación de su marquesina y los accesos. Vista de las rampas frente a la marquesina.
  7. 17.11.2025: Adif Acerca estrena oficina de atención a viajeros con discapacidad y movilidad reducida.
  8. 23.10.2025: Con una inversión cercana a los 5 millones de euros, se estrena el nuevo Centro de Telecomunicaciones de Atocha, alojado en un edificio histórico de principios del siglo XX situado en las inmediaciones de la estación.
  9. 29.08.2025: Finaliza una nueva fase de la reorganización de vías de Atocha Cercanías para aumentar su capacidad y mejorar su explotación.
  10. 20.06.2025: Trabajos de ampliación de andén de Cercanías para facilitar y mejorar el tránsito de viajeros.
  11. 30.06.2025 Trabajos de reorganización de vías de Atocha Cercanías para aumentar su capacidad y mejorar su explotación.
  12. 27.06.2025: Adif AV habilita nuevos espacios para la venta de billetes en la estación de Madrid Puerta de Atocha-Almudena Grandes.
  13. 25.06.30 Trabajos área túneles para la reorganización de vías de Atocha Cercanías para aumentar su capacidad y mejorar su explotación.
  14. 25.06.30 Trabajos área túneles para la reorganización de vías de Atocha Cercanías para aumentar su capacidad y mejorar su explotación.
  15. 09.04.2025: Trabajos en la Plaza del Embarcadero en las inmediaciones de la estación.
  16. 09.04.2025: Trabajos en la Plaza del Embarcadero en las inmediaciones de la estación.
  17. 21.03.2025: Finalizan los trabajos de restauración en el exterior del edificio histórico.
  18. 21.03.2025: Finalizan los trabajos de restauración en el interior del edificio histórico.
  19. 21.03.2025: Finalizan los trabajos de restauración en el interior del edificio histórico.
  20. 11.03.2025 Primeros trabajos en la estación Puerta de Atocha.
  21. Infografía de la fachada sur (Estación Pasante) de Madrid Puerta de Atocha- Almudena Grandes. Junio 2023.
  22. Infografía del interior de la estación. Junio 2023. Estación Psante de Atocha
  23. Infografía del interior de la estación con la pasarela central. Junio 2023. Estación Psante de Atocha
  24. Infografía del interior en la que se observan los estampidores. Junio 2023. Estación Psante de Atocha
  25. Infografía que muestra la estructura de la nueva estación. Junio 2023. Estación Psante de Atocha
  26. Infografía que muestra la estructura de la nueva estación. Junio 2023. Estación Psante de Atocha
  27. Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  28. Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  29. Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  30. Infografía zona de rampa del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  31. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  32. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  33. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  34. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  35. Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
  36. Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha. Junio 2023.
Saltar carrusel