Aerotraviesa
Travessa aerodinàmica de ferrocarril. Disseny nou.

Com a resultat del projecte “Aurígidas: Estudi del comportament aerodinàmic tren-via a velocitats superiors a 300 km/h el fenomen de llevant de balast” s'ha dissenyat un tipus de travessa nou.
L'Aerotraviesa, a causa de la seua forma geomètrica, modifica el camp de velocitats sobre el balast a la zona entre travesses i minimitza la presència de partícules de balast sobre aquestes.
- Redueix un 21 % la càrrega aerodinàmica en l'espai immediatament superior al llit de balast.
- L'ús d'aquesta possibilita un augment del 12 % de la velocitat d'operació del tren.
- La càrrega aerodinàmica provocada a 330 km/h per la travessa actual seria equivalent a la que genera l'Aerotraviesa a 370 km/h.
- El seu disseny permet augmentar la distància entre la cota de balast i la cara superior de la travessa.
- La seua implantació no comporta més costos de fabricació ni manipulació.
- Redueix la superfície plana de la cara superior de la travessa.
- Millora de les prestacions aerodinàmiques.
Aquest desenvolupament nou permet augmentar la velocitat d'explotació de les línies d'alta velocitat i disminuir el nombre d'impactes de partícules de balast sobre els baixos del tren o elements d'infraestructura.
- Disminució de la càrrega aerodinàmica sobre la cara superior de la travessa.
- Disminució de la càrrega aerodinàmica sobre el llit de balast.

La funcionalitat de l'Aerotraviesa es va verificar en un tram de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, concretament en el PK69+500, on se situa el Centre d'Assajos d'Alta Velocitat de Brihuega.

