Madrid-Puerta de Atocha-Almudena Grandes

Una estació, dues terminals

L’estació és la terminal de viatgers més important de tota la xarxa ferroviària espanyola i constitueix el centre neuràlgic d’Alta Velocitat, Llarga i Mitjana Distància i Rodalies de la Comunitat de Madrid. Tot això, unit a la seva privilegiada situació al centre de la capital, fa que sigui punt obligat de pas per a centenars de milers de viatgers cada dia, la qual cosa fa que sigui un gran intercanviador urbà que compta amb connexions amb tots els mitjans de transport públic existents: Rodalies, Metro, autobús, taxi, VTC, vehicles de lloguer, etc.

La transformació de l’estació es duu a terme a través de diferents actuacions, que constitueixen tot un repte tècnic i de planificació per a Adif i Adif Alta Velocidad, atès que estan programades perquè l’estació es mantingui en servei en tot moment. 

Remodelació de la marquesina històrica

El 2023 es va posar en marxa la remodelació de la marquesina històrica de Madrid-Puerta de Atocha Almudena Grandes. Amb aquesta actuació, s’han ampliat i modernitzat les instal·lacions per reforçar-ne l’eficiència i la capacitat i continuar responent als reptes de la liberalització del transport ferroviari de viatgers. L’estació continua sent, així, un node estratègic de la xarxa ferroviària espanyola i del seu entorn urbà per la mida, la localització al cor de la capital i la seva capacitat de generar activitat social, econòmica i cultural a la ciutat.

Títol

Amb aquesta actuació, la marquesina es converteix en l’accés prioritari a l’estació i un punt de referència en el Paisaje de la Luz, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO. La urbanització de la plaça inclou escalinates i rampes per facilitar l’accés des dels principals eixos de la ciutat, tot connectant amb l’entorn de Prado-Recoletos, el parc del Retiro i el Museu Reina Sofia.
 

Les obres permeten guanyar espai per als viatgers, millorar-ne el trànsit per l’estació i habilitar àrees comercials noves als passadissos est, nord i oest. Per fer-ho, s’elimina la llosa nord i s’aterren els locals existents. També s’incorporen elements funcionals nous com ara vestíbuls i nuclis de comunicació vertical, i s’inclou una terrassa al corredor nord. A més a més, es remodela el Jardí Tropical, se substitueixen les fusteries interiors i exteriors i es condicionen les places de l’Embarcadero i de Méndez Álvaro per integrar-les amb la marquesina històrica.

Estación Adif Atocha.
Interior de la nueva estación de Atocha,
Interior de la nueva estación de Atocha,

Nou esquema de vies a Rodalies

Adif està duent a terme la reconfiguració de vies a Atocha Rodalies amb un esquema 4+4+2 nou a la capçalera nord. Actualment, l’estació té 10 vies amb una distribució 4+3+3, assignades als túnels de Recoletos, Sol i Embajadores. Amb la configuració nova, les vies 1 a 4 continuaran destinades al túnel de Recoletos, les 5 a 8 al túnel de Sol, i les 9 i 10 al d’Embajadores, fet que permetrà augmentar la capacitat de les línies C-3 i C-4 i facilitarà l’ús de la via 8 com a apartador per a la C-5 en cas d’incidència. També s’ampliarà l’andana 5 per millorar el servei de la línia C-5 en tots dos sentits.


El projecte implica adaptar les instal·lacions de Control, Comandament i Senyalització (CMS), modificar els senyals, els circuits de via i els sistemes d’enclavament i Control de Trànsit Centralitzat (CTC). També s’actualitzaran els sistemes de senyalització i telecomunicacions. A més a més, ja s’han fet tasques com la reforma del Centre de Telecomunicacions, el trasllat de la comissaria i la venda de bitllets, i la restauració de l’edifici històric i les torrasses per preservar-ne l’estructura i protegir-los de les condicions climàtiques.

Estació passant

La remodelació de l’estació d’Atocha inclou la construcció d’una estació passant subterrània sota l’actual estació d’alta velocitat i el carrer Méndez Álvaro. 

Aquesta infraestructura nova, amb una inversió de més de 505 milions d’euros, comptarà amb quatre vies noves i dues andanes per a trens d’alta velocitat. La seva funció principal serà connectar el túnel d’alta velocitat entre Puerta de Atocha-Almudena Grandes i Chamartín-Clara Campoamor amb l’accés sud d’alta velocitat a Madrid, fet que permetrà que els trens facin parada a totes dues estacions i que completarà la connexió total de la xarxa ferroviària d’alta velocitat a Espanya.

L’estació subterrània discorrerà al llarg de Méndez Álvaro i connectarà amb l’actual Puerta de Atocha al nord i amb un vestíbul nou a l’extrem sud. La part nord de Puerta de Atocha es remodelarà per integrar-la amb la nova estació, tot optimitzant els vestíbuls i controls d’accés.

 
Tot i que és subterrània, comptarà amb una claraboia i un mur cortina a la façana de Méndez Álvaro per a l’entrada de llum natural. El vestíbul nou incorporarà la zona oest de l’estació als serveis d’alta velocitat i contribuirà a reduir el trànsit rodat a l’avinguda Ciudad de Barcelona i els carrers propers. També comptarà amb accessos diferenciats per a Arribades i Sortides, així com una plataforma intermodal amb espai per a taxis, VTC i Kiss&Ride (parada puntual de vehicles per deixar o recollir viatgers).

Característiques principals

Vestíbuls
Es remodelaran i ampliaran els vestíbuls d’Atocha i se’n construirà un de nou, mixt, a Méndez Álvaro, amb una nova façana, que incorporarà el costat oest de l’estació als serveis d’alta velocitat.
Llum natural
Una gran obertura central permetrà l’entrada de llum a través d’una claraboia i un gran mur cortina a la façana de Méndez Álvaro. A més a més, facilitarà la comunicació visual de l’espai amb els elements superiors.
Intermodalitat
El vestíbul nou donarà servei als viatgers de l’estació passant i als viatgers d’arribades de Puerta de Atocha. Comptarà, a més a més, amb accessos a l’exterior, on s’habilitarà una gran plataforma d’intermodalitat (taxis, VTC, Kiss&ride).

Galeria d’imatges

  1. Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  2. Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  3. Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  4. Infografía zona de rampa del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  5. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  6. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  7. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  8. Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  9. Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
  10. Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Salta carrusel
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía zona de rampa del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía zona de rampa del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.

Descàrrega

Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Vista aérea del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía zona de rampa del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía detalle del acceso a la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.
Infografía Acondicionamiento de la Marquesina histórica de Puerta de Atocha.