Aerotravessa
Travessa aerodinàmica de ferrocarril. Nou disseny.

Com a resultat del projecte “Aurígidas: Estudi del comportament aerodinàmic tren-via a velocitats superiors a 300 km/h. El fenomen de l’aixecament de balast” s’ha dissenyat un nou tipus de travessa.
L’Aerotravessa, per la seva forma geomètrica, modifica el camp de velocitats sobre el balast a la zona entre les travesses i minimitza la presència de partícules de balast sobrea questes.
- Redueix en un 21% la càrrega aerodinàmica en l’espai immediatament superior a la llera de balast.
- El seu ús possibilita un augment del 12% de la velocitat d’operació del tren.
- La càrrega aerodinàmica provocada a 330 km/h per la travessa actual seria equivalent a la generada per l’Aerotravessa a 370 km/h.
- El seu disseny permet augmentar la distància entre la cota de balast i la cara superior de la travessa.
- La seva implantació no comporta més costos de fabricació ni manipulació.
- Redueix la superfície plana de la cara superior de la travessa.
- Millora de les prestacions aerodinàmiques.
Aquest desenvolupament nou permet augmentar la velocitat d’explotació de les línies d’alta velocitat i disminuir el nombre d’impactes de partícules de balast sobre els baixos del tren o elements d’infraestructura.
- Disminució de la càrrega aerodinàmica sobre la cara superior de la travessa.
- Disminució de la càrrega aerodinàmica sobre el llit de balast.

La funcionalitat de l’Aerotravessa va ser verificada en un tram de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona, concretament al PK69+500, on se situa el Centre d’Assaigs d’Alta Velocitat de Brihuega.

