Corredors europeus

Connectivitat dels ciutadans

Corredors de la xarxa TEN-T (CNC – Core Network Corridors)

Eina de connexió

Un dels objectius principals de la UE és promoure la connectivitat dels ciutadans i els béns dins d'Europa. Una de les eines principals per aconseguir-ho són els nou corredors de la Xarxa TEN-T (Trans-European Network - Transport), coneguts com els Core Network Corridors (CNC). Aquests corredors no són només ferroviaris, sinó que representen també carreteres, aeroports, ports i vies marítimes que uneixen nodes de comunicació principals. D'aquests corredors CNC, són dos els que discorren per Espanya: el Mediterrani i l'Atlántico. Més informació al web de la Comissió Europea. 

Corredor Mediterrani

Logo del corredor mediterráneo
El Govern va nomenar un comissionat per al Corredor Mediterrani per coordinar el seguiment de les obres que es duen a terme en aquesta línia.

L'oficina del Corredor Mediterrani ha dissenyat una eina en la qual es poden consultar tots els avanços i projectes en curs.

Corredor Atlàntic

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha nomenat un comissionat per al Corredor Atlàntic per impulsar el desenvolupament de la infraestructura i els serveis ferroviaris sobre aquest altre corredor.

Corredors ferroviaris de mercaderies (RFC)

La UE disposa d'una eina de gestió per augmentar la competitivitat del ferrocarril enfront d'altres mitjans de transport: els Rail Freight Corridors, corredors específics de mercaderies. En l'actualitat n'hi ha onze. 

Els RFC coincideixen parcialment amb els corredors CNC, i el seu objectiu és facilitar una governança comuna sobre aquests recorreguts perquè en una finestreta única administrativa (One Stop Shop) les companyies ferroviàries puguin sol·licitar solcs des d'un extrem a l'altre del corredor, sense haver de fer-ho a cada país pel qual discorre.

Entre aquests, dos passen per Espanya i compten amb la participació d’Adif. Són, d'una banda, el Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic (abans conegut com a Corredor ferroviari de mercaderies Núm. 4) i el Corredor ferroviari de mercaderies Mediterrani (abans conegut com a Corredor ferroviari de mercaderies Núm. 6).

Tots dos corredors disposen de finestretes úniques —One Stop Shops— ubicades a Madrid per al Corredor Atlàntic i a Milà (Itàlia) per al Corredor Mediterrani, per atendre, tramitar i coordinar les peticions dels solcs internacionals de mercaderies que gestionen els corredors.

Corredor ferroviari de mercaderies Mediterrani (Mediterranean RFC)

Logo del corredor ferroviario de mercancías Mediterráneo
Adif, juntament amb altres 7 socis de 5 països, forma part del Corredor: Espanya (Adif), França (SNCF Réseau), Itàlia (RFI), Eslovènia (ASZ), Hongria (MAV), Croàcia (HZ Infrastruktura), Línia Figueres-Perpinyà i adjudicador de capacitat d'Hongria (VPE). La finestreta única del Corredor Mediterrani està situada a Milà, Itàlia.
El Corredor ferroviari de mercaderies Mediterrani, que connecta en diferents punts amb 6 corredors europeus de mercaderies més (1, 2, 3, 4, 5 i 7), discorre al llarg de més de 7.000 quilòmetres de la ruta:
  • Almeria-València / Algesires / Madrid-Saragossa / Barcelona-Marsella-Lió-Torí-Milà-Verona-Pàdua / Venècia-Trieste / Koper-Ljubljana / Rijeka-Zagreb-Budapest-Zàhony (Frontera Ucraïna-Hongria).

Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic (Atlantic RFC)

Logo del Corredor ferroviario de mercancías Atlántico (Atlantic RFC)
Adif i els gestors d’infraestructura de Portugal (IP), de França (SNCF Réseau) i d’Alemanya (DB Netz AG) integren aquest corredor, la finestreta única del qual està ubicada a Madrid.
El Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic suma al voltant de 6.200 km de vies al llarg dels eixos:
  • Sines/Setúbal/Lisboa/Aveiro/Leixões-Algesires/Madrid/Bilbao/Saragossa-Bordeus/ La Rochelle / Nantes / París/Le Havre/ Estrasburg-Mannheim
Aquest corredor integra 15 ports i 34 terminals, a més de connectar, en diferents punts, amb 3 corredors més (RFC1 Rhine-Alpine, RFC2 North Sea-Mediterranean i RFC6 Mediterranean).

Camí cap a un nou marc dels corredors europeus

Actualment, s'està tramitant al si de la Comissió Europea (CE) una proposta de revisió del Reglament 1315/2013 sobre el desenvolupament de la Xarxa Transeuropea de Transport (TEN-T).

Segons el text proposat, els corredors europeus (CNC) s'integrarien amb els corredors ferroviaris de mercaderies (RFC), i tots dos conceptes s'englobarien, en cas de tirar endavant la proposta actual, en els denominats corredors de transport europeus (ETC).

L'enllaç següent a la pàgina web de la Comissió Europea inclou la proposta del nou reglament.

Notes de premsa relacionades