Innovació
El projecte proposa l’ús de dos sistemes basats en fibra òptica per al monitoratge de les infraestructures designades. D’una banda, un sistema d’anàlisi distribuït Brillouin, que permeti saber si hi ha un problema en una infraestructura i on es localitza. D’una altra banda, un sistema basat en xarxes de Bragg per al monitoratge selectiu de trams curts per conèixer amb més detall l’origen i les possibles solucions.
Aquest projecte de monitoratge sorgeix de la necessitat de monitorar certes infraestructures ferroviàries (túnels, terraplens, viaductes, etc.) cosa que permet una actuació anticipada i augmenta la seguretat de la infraestructura i afavoreix un estalvi significatiu en els costos de manteniment.
Després del desenvolupament d’aquests sistemes d’anàlisi, el projecte MIFFO preveu portar aquests sistemes a un assaig en camp, que han de simultaniejar amb l’ús normal de la via. Això permetrà, a més, conèixer les limitacions i problemes que tindrien aquestes tecnologies en aquest entorn. S’ha presentat una clara millora de la franja de sensat de fibra òptica que permet monitorar fibra en longituds superiors als 150 quilòmetres.
Han començat les proves amb un sistema de mesura de xarxes de Bragg a la via, al km 69,5 de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona, amb suport de la caseta tècnica d’assajos i proves de camp per a projectes d’Innovació Tecnològica. A més, s’ha conclòs el disseny i programació de proves de monitoratge per mitjà de sensors dinàmics basats en fibra òptica d’unviaducte i assaigs accelerats a escala real en la instal·lació de CEDEX.
El projecte nacional MIFFO es troba en la categoria de recerca. Està coordinat pel Departament de Metrologia de l’Institut de Física Aplicada del CSIC, i amb la participació d’Adif, representat per la seva Direcció d’Innovació Tecnològica, el Departament d’ Electrònica de la Universitat d’Alcalá, i l’empresa ICYFSA.