Gestión de la contaminación acústica
Esta nueva Directiva ha sido traspuesta a nuestro ordenamiento por la Orden PCM/80/2022 que entró en vigor el 11 de febrero de 2022. Para poder aplicar este método, en el caso del ruido ferroviario ha sido necesario un trabajo previo consistente en la caracterización acústica de los diferentes vehículos ferroviarios, y de las diferentes tipologías de infraestructura, así como en la definición de los parámetros de configuración del modelo.
El resultado de este trabajo ha sido recogido en una GUIA, cuyo objetivo es ofrecer la información necesaria para el empleo del método CNOSSOS-EU en el cálculo del ruido ferroviario en las infraestructuras de ADIF y ADIF AV, a través de una serie de indicaciones que pretenden facilitar su implementación práctica para la elaboración de cualquier estudio acústico que requiera modelización.
GUÍA PARA LA APLICACIÓN DEL MÉTODO CNOSSOS-EU EN ADIF Y ADIF AV
What are noise maps?
Strategic noise maps are a tool designed to evaluate the population's exposure to environmental noise as a consequence of the means of transport and the industry. They allow to determine the number of people exposed to values above the acoustic quality objectives established by the current legislation (Royal Decree 1367/2007). Once the strategic noise maps are completed, the action plans must be drawn up. These documents study in detail the areas identified in the strategic noise maps that are likely to exceed the Acoustic Quality Objectives (AQO) and they propose different corrective measures to achieve those objectives.
Adif has been entrusted with drawing up strategic noise maps
Adif was entrusted by the Ministry of Development to prepare said documents, while the Ministry was responsible for public information on this matter and for approving the documentation. In compliance with the aforementioned legislation, on the first stage of the works, the railway sections with annual circulations exceeding 60,000 trains/year were studied, and on the second and subsequent stages the rest of the major railway axes were added (> 30,000 trains/year). Strategic noise maps and noise action plans are reviewed, and if necessary, modified, at least every five years.
En el caso de esta última fase se han analizado 1.277 km de la red ferroviaria, distribuidos en 28 Unidades de Mapa Estratégico:
Lote Centro
COLMENAR VIEJO – BIFURCACIÓN CHAMARTÍN – BIFURCACIÓN PRÍNCIPE PIO
MADRID CHAMARTÍN – EL ESCORIAL
MADRID ATOCHA – GUADALAJARA
MADRID ATOCHA – ARANJUEZ
VILLAVERDE BAJO – VILLAVERDE ALTO – PARLA
MÓSTOLES EL SOTO – HUMANES
TRANSICIÓN DE ATOCHA
MADRID CHAMARTÍN – HORTALEZA
UNIV. CANTOBLANCO – ALCOBENDAS-S.S. REYES
Lote Norte
ZUMARRAGA – IRÚN
ORDUÑA – SANTURTZI
DESERTU BARAKALDO - MUSKIZ
SOTO DEL REY – VERIÑA
POLA DE LENA – ABLAÑA
CASETAS – MIRAFLORES
OVIEDO – EL BERRÓN
SANTANDER - LA CANTABRICA
Lote Este
XÁTIVA – VALENCIA NORD
VALENCIA AG. AV – CASTELLÓUME
TARRAGONA – BARCELONA SANTS
BARCELONA SANTS – CALELLA
BARCELONA SANTS – SANT VICENÇ DE CALDERS
BIFURCACION VILANOVA – TERRASA
BARCELONA SANTS – SANT CELONI
BIFURCACIÓN ARAGÓ – BARCELONA FRANCIA
Lote Sur
MADRID PUERTA DE ATOCHA – BIF. MALAGA A.V.
UTRERA - SEVILLA STA. JUSTA – BIF. LOS NARANJOS - LOS ROSALES
MARIA ZAMBRANO – FUENGIROLA