Accessibility at stations

Check the available measures and stations that offer Adif Acerca

The Adif Acerca support service is the free assistance service that Adif offers to passengers with disabilities or reduced mobility, whichever railway company they are using. The service means their journey through stations is simpler, and it makes it easier to get on and off the train.
Who can request Adif Acerca?

The service is available to passengers with disabilities (motor, visual, hearing, or cognitive) and passengers with reduced mobility, including seniors, people with strollers, and pregnant women—traveling on high-speed, long-distance, or medium-distance trains operated by any railway company in the Spanish rail network.

How, when, and where to request Adif Acerca

Through railway company ticket sales channels and in person at 70 Adif stations. At these 70 stations, assistance can be requested up to 30 minutes before the train departs. In the other 76, at least twelve hours' notice is required (see complete list of stations).

Requests for assistance for international trips starting in any of the stations with the Adif Acerca Service to European countries that are part of the International Union of Railways (UIC) must be made at least 48 hours prior to the departure of the train at the station of origin, by emailing oca.asistenciapmr@adif.es or by calling 917744040 between 6 am and midnight.
 
Cómo, cuándo y dónde solicitar Adif Acerca

A través de los canales de venta de billetes de las empresas ferroviarias y presencialmente en 70 estaciones de Adif. Se puede solicitar hasta treinta minutos antes de la salida del tren en esas 70 estaciones. En las otras 76, con al menos doce horas de antelación (ver relacion de estaciones completa).

La solicitud de asistencia para viajes internacionales con origen en alguna de las estaciones con Servicio Adif Acerca y destino estaciones de países de Europa pertenecientes a la Unión Internacional de Ferrocarriles (UIC), debe realizarse con una antelación mínima de 48 horas a la salida del tren en origen a través de correo electrónico en la dirección oca.asistenciapmr@adif.es o en el teléfono 917744040 en horario de 6:00 h a 24:00 h.
Responsive Image
Where is Adif Acerca available?

More than 600 mobility assistants provide the Adif Acerca service at 146 railway stations with high-speed, medium-, and long-distance traffic. These professionals are easily identifiable thanks to their distinctive orange uniforms. They are trained to assist passengers with disabilities and reduced mobility.
If necessary, mobility aids such as wheelchairs and platform lifts are available, and in 70 stations, the service also includes SVisual, a video interpretation system in sign language.

List of stations


Estaciones con asistencia inmediata

In the stations with permanent service, if assistance is not requested when purchasing the ticket, it may requested up to 30 minutes before the train departs.

A Coruña
Alacant-Terminal
Alcázar San Juan
Albacete Los Llanos
Algeciras
Almería
Antequera-AV
Antequera-Santa Ana
Ávila
Badajoz
Barcelona-Sants
Bilbao Abando-Indalecio Prieto
Burgos Rosa Manzano
Cáceres
Cádiz
Calatayud
Camp de Tarragona
Cartagena
 
Castelló de la Plana
Ciudad Real
Córdoba
Cuenca Fernando Zobel
Figueres-Vilafant
Gijón-Sanz Crespo
Girona
Granada
Guadalajara-Yebes
Huelva
Huesca
Irun
Jaén
Jerez de la Frontera
León
Linares-Baeza
Lleida-Pirineus
Logroño
Lugo
Madrid-Atocha Cercanías
Madrid Chamartín Clara Camp. 
Madrid-Príncipe Pío
Madrid P. Atocha-A. Grandes
Málaga María Zambrano
Mérida
Miranda de Ebro
Monforte de Lemos 
Murcia del Carmen
Orihuela Miguel Hernández
Ourense
Oviedo
Palencia
Pamplona
Pontevedra
Puente Genil-Herrera
Puertollano
 
Salamanca
San Fernando-Bahía Sur
San Sebastián/Donostia
Santander
Santiago de Compostela
Segovia-Guiomar
Sevilla Santa Justa
Tarragona
Teruel
Toledo
Valencia Joaquín Sorolla
Valencia-Estació del Nord
Valladolid Campo Grande
Vigo Urzaiz
Vitoria/Gasteiz
Zaragoza Delicias

Estaciones con reserva

At stations with on-request assistance, service must be requested through the operator at least 12 hours in advance.

A Gudiña Porta de Galicia
Almansa
Arévalo
Astorga
Avilés
Balsicas Mar Menor
Barcelona estació de França
Benicarlo Peñíscola
Benicassim
Bobadilla
Briviesca
Calahorra
Callosa de Segura-Cox
Castejón de Ebro
Campus Universidad Rabanales
Cortes de Navarra
Cullera
Daimiel
Elda Petrer
Elx AV
Espeluy
Ferrol
Figueres
Flaça
Gandía
La Palma del Condado
L'Aldea Amposta Tortosa
Lebrija
Loja
Manzanares
Mataporquera
Medina del Campo
Medina del Campo AV
Mieres Puente
Montijo
Navalmoral de la Mata
O Barco de Valdeorras
Oropesa de Toledo
Peñaranda de Bracamonte
Plasencia
Ponferrada
Salou Port Aventura
Portbou
Puerto de Santa María
Redondela AV
Requena Utiel
Reus
Ronda
Sagunt
Sahagún
Sanabria AV
Sarriá
Socuéllamos
Soria
Tafalla
Talavera de la Reina
Torredembarra
Torrelavega
Tortosa
Tudela de Navarra
Valdepeñas
Veguellina
Vigo Guixar
Vilagarcía de Arousa
Villacañas
Villalba de Guadarrama
Villanueva de Córdoba
Villanueva de la Serena
Villarrobledo
Villasequilla
Villena
Villena AV
Vinaros
Xátiva
Zamora
Zumárraga
Adif Acerca service certified by AENOR
View certificate

Universal Accessibility Policy applied to the Adif Acerca service

Go to the Universal Accessibility Policy
Adif Acerca, in figures
793,284 people assisted
in 2024
+600 assistants
mobility 
146 stations
Adif and Adif AV
8.7 points out of 10
service rating

Estaciones accesibles y modernas

La accesibilidad universal es una de las líneas de actuación básicas en la prestación de los servicios ferroviarios. Así, los planes de mejora y modernización en estaciones contribuyen a cumplir el objetivo de Adif de hacer de las infraestructuras e instalaciones ferroviarias un espacio cada vez de mayor valor para la ciudadanía, generador  de bienestar, progreso y cohesión social.