Rede ferroviaria
No eido do tráfico ferroviario, o noso país sitúase á vangarda tanto polo número de liñas e quilómetros en servizo e en construción, como polo papel que desempeñan as novas tecnoloxías.
O tráfico ferroviario circula de xeito coordinado por unha inmensa rede na que cada día teñen lugar centos de cruzamentos, saídas e chegadas de trens ás estacións. Para manter todo este complicado mecanismo funcionando a pleno rendemento e evitar, na medida do posible, que as incidencias afecten á normalidade do tráfico, cóntase cunha rede de Centros de Xestión de Tráfico, que controlan e coordinan o funcionamiento ferroviario.
Dende 1992, a experiencia adquirida nas liñas de alta velocidade e a necesidade de dar novas respostas á xestión e ao control cambiaron a forma de regular as circulacións de trens de alta velocidade en España.
O modelo español consegue, mediante a plataforma tecnolóxica DaVinci, unha xestión integral de todos os procesos, sistemas e usuarios nunha única plataforma de arquitectura aberta, que ten, ademais, a posibilidade de controlar remotamente e facer un seguimento das liñas xestionadas por outros centros de control.
Este concepto aplícase nos Centros de Regulación e Control (CRC), que integran todos os sistemas que interveñen na regulación do tráfico ferroviario, desde a sinalización ata a información ao viaxeiro, dando resposta ás esixencias da alta velocidade.
Como se xestiona o tráfico?
GSM-R e encravamentos
A comunicación desde os Centros de Regulación e Control cos trens lévase a cabo a través de sistemas de telecomunicacións de explotación propia como GSM-R (telefonía móbil GSM específica para o ferrocarril), en explotación nas liñas de alta velocidade, e Radiotelefonía Tren-Terra, que é o sistema que funciona actualmente en practicamente todas as liñas da rede convencional.
Os encravamentos son as instalacións de campo que garanten a seguridade das operacións das rutas dos trens ao longo das vías dunha liña e as súas estacións.
Centro de Xestión de Red H24 (CGRH24)
Supón o chanzo superior na pirámide de control do tráfico ferroviario.Desde aquí supervísase de xeito permanente o estado da infraestrutura así como o desenvolvemento da circulación ferroviaria. Unha das súas misións é garantir o cumprimento do plan de transporte diario.
No CGRH24 tense coñecemento en tempo real de todo canto ocorre na rede. Cando se produce un incidente que pode alterar o dito plan, o CGRH24 asume a súa xestión para minimizar as súas consecuencias. Ao tratarse dunha plataforma multidisciplinar na que están presentes todas as áreas operativas da organización (circulación, mantemento da infraestrutura, estacións, protección civil e comunicación), os incidentes resólvense a nivel mundial.
Ademais, coordínanse as campañas bianuais de prevención de incidentes por motivos meteorolóxicos, así como a planificación de operacións especiais de transporte para determinados eventos ou datas de viaxes masivos por ferrocarril.
Adif converteuse nun referente no mundo da innovación tecnolóxica ao incorporar as máis modernas tecnoloxías e, paralelamente, desenvolver outras propias para afrontar o reto da alta velocidade, favorecendo a innovación e o crecemento do desenvolvemento empresarial no noso país.
A incorporación de novas tecnoloxías e procedementos nas nosas actividades, que axudan á seguridade na circulación ou a proporcionar un mellor servizo, foi constante.
O sistema DaVinci é unha plataforma integradora de xestión do tráfico ferroviario deseñada para as novas liñas de alta velocidade, aínda que tamén é capaz de adaptarse a outros tipos de tráfico ferroviario en liñas convencionais de vía de ancho convencional e estreita, metros, tranvías, etc.
Trátase dun dos sistemas de xestión de tráfico ferroviario máis avanzados do mundo.
A plataforma DaVinci supón unha evolución na integración multidisciplinar do medio ferroviario orientada á xestión integral de procesos, sistemas e usuarios, ao agrupar nun mesmo sistema todos os subsistemas antes independentes.
Deste xeito, os subsistemas de sinalización, electrificación, comunicacións, información ao viaxeiro, enerxía, seguimento, entre outros, centralízanse nun sistema que permite que os subsistemas compartan e intercambien información, así como o seu control remoto dos Centros de Regulación e Control central (CRC) e outros de liña.