Xarxa ferroviària
En l’àmbit de la circulació ferroviària, el nostre país se situa a l’avantguarda tant pel nombre de línies i quilòmetres en servei i en construcció, com pel paper que exerceixen les noves tecnologies.
El trànsit ferroviari circula de manera coordinada per una immensa xarxa en què cada dia es produeixen centenars d’encreuaments de trens, sortides i arribades a estacions. Per mantenir tot aquest complicat mecanisme funcionant a ple rendiment, i evitar, en la mesura que sigui possible, que les incidències afectin la normalitat del trànsit, es compta amb una xarxa de centres de gestió de trànsit, que controlen i coordinen l’explotació ferroviària.
Des del 1992, l’experiència adquirida en les línies d’alta velocitat i la necessitat de donar noves respostes a la gestió i el control han canviat la manera de regular les circulacions de trens d’alta velocitat a Espanya.
El model espanyol assoleix, mitjançant la plataforma tecnològica DaVinci, una gestió integral de tots els processos, sistemes i usuaris en una única plataforma d’arquitectura oberta, que té, a més a més, la possibilitat de telecomandar i monitorar línies gestionades per altres centres de control.
Aquest concepte s’aplica en els Centres de Regulació i Control (CRC), que integren tots els sistemes que intervenen en la regulació del trànsit ferroviari, des de la senyalització fins a la informació al viatger, cosa que dona resposta a les exigències de l’alta velocitat.
Com es gestiona el trànsit?
GSM-R i enclavaments
La comunicació des dels Centres de Regulació i Control amb els trens es fa a través de sistemes de telecomunicacions d’explotació pròpia com GSM-R (Telefonia mòbil GSM específica per al ferrocarril), en explotació en les línies d’alta velocitat, i Radiotelefonia Tren-terra, que és el sistema actualment operatiu en pràcticament totes les línies de la xarxa convencional.
Els enclavaments són les instal·lacions sobre el terreny que garanteixen la seguretat de les operacions de rutes de trens al llarg de les vies d’una línia i les seves estacions.
Centre de Gestió de Xarxa H24 (CGRH24)
Suposa l’esglaó superior en la piràmide de control del trànsit ferroviari.Des d’aquí se supervisa de manera permanent l’estat de la infraestructura així com el desenvolupament de la circulació ferroviària. Una de les seves missions és vetllar pel compliment del pla de transport diari.
En el CGRH24 es té coneixement en temps real de tot el que passa a tota la xarxa. Quan es produeix alguna incidència que pot alterar aquest pla, el CGRH24 n’assumeix la gestió per minimitzar-ne les conseqüències. Com que és una plataforma multidisciplinària en la qual estan presents totes les àrees operatives de l’organització (circulació, manteniment de la infraestructura, estacions, protecció civil i comunicació), les incidències es resolen de manera global.
A més a més, es coordinen les campanyes semestrals de prevenció d’incidències per motius meteorològics així com la planificació d’operatives especials de transport per determinats esdeveniments o dates de desplaçaments massius per ferrocarril.
Adif s’ha convertit en referent en el món de la innovació tecnològica perquè incorpora les tecnologies més modernes i, paral·lelament, en desenvolupa de pròpies per afrontar el repte de l’alta velocitat, cosa que afavoreix la innovació i el creixement del desenvolupament empresarial a casa nostra.
La incorporació de noves tecnologies i procediments en les nostres activitats, que ajuden a aconseguir la seguretat en la circulació o a donar un millor servei, ha estat constant.
El sistema DaVinci és una plataforma integradora de gestió del trànsit ferroviari dissenyada per a les noves línies d’alta velocitat, encara que també és capaç d’adaptar-se a altres tipus de trànsit ferroviari a les línies convencionals de via d’ample convencional i estret, metros, tramvies, etc.
És un dels sistemes de gestió de trànsit ferroviari més avançats del món.
La plataforma DaVinci suposa una evolució en la integració multidisciplinària de l’entorn ferroviari orientada cap a la gestió integral de processos, sistemes i usuaris perquè agrupa, en un mateix sistema, tots els subsistemes que abans eren independents.
D’aquesta manera, els subsistemes de senyalització, electrificació, comunicacions, informació al viatger, energia, seguiment, entre d’altres, se centralitzen en un sistema que permet que els subsistemes comparteixin i intercanviïn informació, així com el monitoratge remot dels Centres de Regulació i Control (CRC) centrals i altres de línia.