Sustainability and the Environment

Noise pollution management

Método común de cálculo CNOSSOS-EU

El 13 de diciembre de 2018 se publicó en el BOE la Orden PCI/1319/2018, por la que se modifica el Anexo II del Real Decreto 1315/2005, estableciendo el método de cálculo CNOSSOS-EU, como método común para todos los Estados de la UE para el cálculo del ruido industrial, del ruido de aeronaves, del ruido ferroviario y del ruido del tráfico rodado.
Título
El método de cálculo CNOSSOS-EU está descrito en la Directiva 2015/996 de la Comisión, por la que se establecen métodos comunes de evaluación del ruido en virtud de la Directiva 2002/49/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, y en la Directiva Delegada 2021/1226 de la Comisión, por la que se modifica, para adaptarla al progreso científico y técnico, la Directiva 2015/996.

Esta nueva Directiva ha sido traspuesta a nuestro ordenamiento por la Orden PCM/80/2022 que ha entrado en vigor el 11 de febrero de 2022.
​​​​​​​
​​​​​​​Para poder aplicar este método, en el caso del ruido ferroviario ha sido necesario un trabajo previo consistente en la caracterización acústica de los diferentes vehículos ferroviarios, y de las diferentes tipologías de infraestructura, así como en la definición de los parámetros de configuración del modelo.

El resultado de este trabajo ha sido recogido en una GUIA, cuyo objetivo es ofrecer la información necesaria para el empleo del método CNOSSOS-EU en el cálculo del ruido ferroviario en las infraestructuras de ADIF y ADIF AV, a través de una serie de indicaciones que pretenden facilitar su implementación práctica para la elaboración de cualquier estudio acústico que requiera modelización.

​​​​​​​GUÍA PARA LA APLICACIÓN DEL MÉTODO CNOSSOS-EU EN ADIF Y ADIF AV

Mapas de ruido

imagen párrafo
Noise maps and action plans

Noise maps and action plans

Stage 3 of strategic noise maps and action plans

As in stages 1 and 2, the sections to be studied have been divided into Strategic Map Units (SMU), so as to organise the various routes within a railway itinerary and give continuity to the sections, thus providing the study with greater functionality and facilitating a better understanding of the concept of"railway axis"
Information on stages 1 and 2 of the strategic noise maps and the noise action plans are available in the Noise Pollution Information System (SICA) of the Ministry of Ecological Transition and Demographic Challenge (MITECO).

En el caso de esta última fase se han analizado 1.277 km de la red ferroviaria, distribuidos en 28 Unidades de Mapa Estratégico:​​​​​​​​​​​​​​

Stage 3 strategic noise maps were made publicly available by the Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda on 3 October 2020 (BOE 262 of 3 October 2020).

Stages 1 and 2 of strategic noise maps and action plans.

Information on stages 1 and 2 of the strategic noise maps and the noise action plans are available in the Noise Pollution Information System (SICA) of the Ministry of Ecological Transition and Demographic Challenge (MITECO).

Stage 2.

Kilometres studied

1,416 km

Strategic noise maps

Public information:

BOE (Official State Gazette) 242, of 6 October 2016

Authorisation:

Resolution of the Subdirectorate General of Railway Planning.
.BOE 206, of 28 July 2017

Action plans

Public information:
.
BOE 38, of 12 February 2018

Authorisation:

Resolution of the Subdirectorate General of Railway Planning
.BOE 235, of 28

Stage 1.

Kilometres studied

685 km

Strategic noise maps

Public information:

BOE 99, of 24 April 2008External link to the portal. A new tab will open.

External link to the portal. A new tab will open.Approval:

Resolution of the Directorate General of Railways of the Ministry of Development of 31 May 2013
.Resolution

Action plans

Public information:
.
BOE 286, of 28 November 2011External link to portal. A new tab will open.

Approval:

Resolution of the Directorate General of Railways of the Ministry of Development of 31 May 2013
��Resolution

Dutch method - Acoustic characterisation of trains

Title
The Netherlands national computation method, SRM II, published in “Reken-en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai ´96” (“Guidelines for calculating and measuring rail transport noise 1996”) was the recommended method for calculating railway noise in Annex II of Royal Decree 11513/2005 until the aforementioned Order PCI/1319/2018 amending this legislation was published.
As technical instructions for implementing the CNOSSOS-EU method are not yet available, this section still includes information on acoustic equivalence across the categories of trains of the Dutch Method for use in the preparation of noise maps requiring a prediction of noise emitted by rail traffic.