Innovació
Els sistemes automàtics de canvi d'ample existents en la xarxa ferroviària nacional permeten als trens passar d'una línia amb ample ibèric (1.668 mm) a una altra amb ample estàndard UIC (1.435 mm) o a la inversa, sense necessitat de canvi de bogis o eixos, variant la distància entre rodes al pas del tren per la instal·lació destinada per a això.
Aquestes instal·lacions s'integren amb els sistemes de comunicació, gestió i telecomandament de les línies que uneixen i s'hi du a terme la transició de la tensió d'electrificació i dels sistemes de senyalització
Funcionalment, el pes que suporten les rodes, procedent de la caixa del vehicle, l'assumeixen, des d'un instant abans d'entrar en el canviador, uns patins o corrons de suport que es mouen per carrils addicionals als de rodament. Les rodes es desenclaven i una parella de carrils convergents actua per a desplaçar-les lateralment. A continuació, s'asseguren en la nova posició i ixen del canviador i tornen a suportar el pes del vehicle.
La velocitat de pas pel canviador ha de ser inferior a 30 km/h.
Per a les diferents tecnologies de rodament desplaçable dels trens que circulen a Espanya, TALGO i CAF, semblants conceptualment, però amb diferències quant a la sustentació del tren i manera d'alliberar i assegurar els mecanismes, es van utilitzar, inicialment, instal·lacions i plataformes diferents per al canvi d'ample.
Els primers avanços cap a la integració de tecnologies van permetre la utilització d'una única instal·lació de canvi d'ample, encara que amb dues plataformes diferents que s'alçaven i abatien o s'intercanviaven en el pla horitzontal. Posteriorment, entre 2006 i 2007, Adif va desenvolupar un nou tipus de canviador dual, de plataforma única, de manera que només amb el moviment d'algunes peces permet el pas de trens Talgo i Caf, i es redueix de manera dràstica la infraestructura necessària i amb avantatges significatius:
Es dissenyen i construeixen amb criteris de modularitat, de manera que es possibilita la modificació de la configuració si canvien les necessitats i la portabilitat, i es permet el trasllat dels equips, ja que no estan fixos al carril en una fossa sinó a una plataforma desmuntable.
La necessitat d'avançar en la polivalència dels canviadors i en previsió que els trens internacionals pogueren integrar vagons o cotxes de diverses tecnologies, el canviador dual de plataforma única permetrà el pas de vehicles amb altres sistemes europeus de rodament desplaçable com l'alemany “Ràfia” i el polonés “SUW2000”.