Canal d'Accés de València
Avanços a València
El projecte del Canal d'Accés de València i la remodelació de l'estació de Joaquín Sorolla compleix el seu segon any de desenvolupament, amb el 75 % de la inversió contractada. En total, s'invertiran 665 milions d'euros a executar l'actuació ferroviària i urbanística més ambiciosa de la història recent a la Comunitat Valenciana.
Així, després d'haver-se alçat les antigues vies en superfície i haver-se canalitzat tota la circulació ferroviària per desviaments provisionals, s'avança en l'excavació del túnel d'1,2 km, i està previst executar-ne la major part durant aquest 2025.
A més, es treballa en la remodelació integral de l'estació d'alta velocitat Joaquín Sorolla, i prompte començaran els treballs per a la configuració de 10 vies d'ample estàndard i les obres del vestíbul elevat que donarà accés a les noves vies. En el marc de la transformació de l'estació, també està prevista la construcció d'un nou pàrquing i la millora urbana de l'entorn, i ja s'han finalitzat els treballs de la planta d'oficines i del nou edifici comercial.
A més, es treballa en la remodelació integral de l'estació d'alta velocitat Joaquín Sorolla, i prompte començaran els treballs per a la configuració de 10 vies d'ample estàndard i les obres del vestíbul elevat que donarà accés a les noves vies. En el marc de la transformació de l'estació, també està prevista la construcció d'un nou pàrquing i la millora urbana de l'entorn, i ja s'han finalitzat els treballs de la planta d'oficines i del nou edifici comercial.
Operació clau
Operació clau
Ambdues actuacions, Canal d'Accés i remodelació de l'estació, suposen una operació clau per a la integració del ferrocarril en la capital valenciana i compten amb una inversió de 500 milions d'euros, a què cal sumar la resta de treballs complementaris, com les instal·lacions de projecció civil i seguretat en els túnels; els avanços en la reposició del col·lector sud amb l'execució de les pantalles que en conformen l'estructura lateral; el canviador d'ample, pendent de licitació, i un estacionament de trens a la Font de Sant Lluís; o les noves instal·lacions de control, comandament i senyalització, fins a arribar als 665 milions d'euros.
Aquesta actuació contempla la integració de les vies d'accés a les estacions de València Nord i València Joaquín Sorolla, que contribuirà a la cohesió dels barris i alliberarà terrenys per al desenvolupament urbanístic de la ciutat. D'aquesta forma, s'impulsarà una mobilitat més sostenible, vertebradora i intel·ligent, entorn del ferrocarril com a mitjà de transport de referència.
Aquesta actuació contempla la integració de les vies d'accés a les estacions de València Nord i València Joaquín Sorolla, que contribuirà a la cohesió dels barris i alliberarà terrenys per al desenvolupament urbanístic de la ciutat. D'aquesta forma, s'impulsarà una mobilitat més sostenible, vertebradora i intel·ligent, entorn del ferrocarril com a mitjà de transport de referència.

Excavació del túnel
Excavació del túnel
Pel que fa a les obres del Canal d'Accés, aquestes s'acceleren amb l'excavació del túnel en l'espai alliberat entre l'avinguda de Fernando Abril Martorell i l'edifici Iturbi (pròxim a l'estació de Joaquín Sorolla), on actualment s'han excavat 350 m dels 1.200 m totals.
El túnel s'executa mitjançant el sistema ‘cut and cover’ o tècnica del fals túnel, que implica l'execució de les pantalles laterals des de la superfície del túnel, que finalment es cobreix per una llosa de formigó. Primer s'insereixen les pantalles en el terreny i posteriorment es fa el buidatge de la terra o excavació. Així, ja s'han col·locat més de 1.600 m de pantalles i diversos trams de llosa, i s'han reposat més de 60 serveis afectats.
El túnel s'executa mitjançant el sistema ‘cut and cover’ o tècnica del fals túnel, que implica l'execució de les pantalles laterals des de la superfície del túnel, que finalment es cobreix per una llosa de formigó. Primer s'insereixen les pantalles en el terreny i posteriorment es fa el buidatge de la terra o excavació. Així, ja s'han col·locat més de 1.600 m de pantalles i diversos trams de llosa, i s'han reposat més de 60 serveis afectats.

Estació de Joaquín Sorolla
Estació de Joaquín Sorolla
En paral·lel, ja es treballa en el nou edifici de servei a viatgers i el nou edifici d'instal·lacions en l'estació de Joaquín Sorolla, les estructures de la qual comencen a alçar-se. L'actuació inclou l'execució de noves andanes i la remodelació de les actuals, que configuraran una platja de 10 vies d'ample estàndard per a respondre al creixement del trànsit de viatgers que es donarà amb la millora de les Rodalies i la maduració del Corredor Mediterrani.
Per la seua banda, està previst que s'inicien les obres per a remodelar les vies i el vestíbul elevat de l'estació, que consisteixen en una nova plataforma de 400 m sobre les vies actuals per a donar accés a les noves. S'hi inclou la instal·lació d'escales i ascensors entre andanes i vestíbul i la coberta, peça clau de la intervenció.
A més, des de l'1 de març, es troba operatiu el nou itinerari per als vianants entre les estacions de València Nord i València Joaquín Sorolla, en el qual s'instal·len pèrgoles i elements de mobiliari urbà.
Per la seua banda, està previst que s'inicien les obres per a remodelar les vies i el vestíbul elevat de l'estació, que consisteixen en una nova plataforma de 400 m sobre les vies actuals per a donar accés a les noves. S'hi inclou la instal·lació d'escales i ascensors entre andanes i vestíbul i la coberta, peça clau de la intervenció.
A més, des de l'1 de març, es troba operatiu el nou itinerari per als vianants entre les estacions de València Nord i València Joaquín Sorolla, en el qual s'instal·len pèrgoles i elements de mobiliari urbà.

Finançament
Finançament
El Canal d'Accés de València és un projecte impulsat per la Societat València Parc Central, finançat per Adif AV (50 %), la Generalitat Valenciana (25 %) i l'Ajuntament de València (25 %).
Les obres del Canal d'Accés de València i la remodelació de l'estació de Joaquín Sorolla compten amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Finançat per la Unió Europea, NextGenerationEU.
Les obres del Canal d'Accés de València i la remodelació de l'estació de Joaquín Sorolla compten amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Finançat per la Unió Europea, NextGenerationEU.

Dades destacades
75
%
Inversió contractada
655
Milions d’euros
1,2
km
Excavació de túnel
10
Vies d'ample estàndard