Corredors europeus
Subtítol sit amet consectetur adipiscing elit.
Corredors de la Xarxa TEN-T (CNC – Core Network Corridors)
Títol
Un dels objectius principals de la UE és promoure la connectivitat dels ciutadans i els béns dins d'Europa. Una de les eines principals per a aconseguir-ho són els nou corredors de la Xarxa TEN-T (Trans-European Network - Transport), coneguts com els Core Network Corridors (CNC).
Aquests corredors no són només ferroviaris, sinó que representen també carreteres, aeroports, ports i vies marítimes que uneixen nodes de comunicació principals.
D'aquests corredors CNC, són dos els que discorren per Espanya: el Mediterrani i l'Atlàntic:
Corredor Mediterrani

El Govern va nomenar un comissionat per al Corredor Mediterrani per a coordinar el seguiment de les obres que es duen a terme en aquesta línia.
L'oficina del Corredor Mediterrani ha dissenyat una eina en la qual es poden consultar tots els avanços i projectes en curs.
L'oficina del Corredor Mediterrani ha dissenyat una eina en la qual es poden consultar tots els avanços i projectes en curs.
Corredor Atlàntic
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha nomenat recentment un comissionat per al Corredor Atlàntic per a impulsar el desenvolupament de la infraestructura i els serveis ferroviaris sobre aquest altre corredor.
Corredors ferroviaris de mercaderies (RFC)
El 2010, sobre la base dels corredors TEN-T (CNC) citats, la UE crea una eina de gestió per a augmentar la competitivitat del ferrocarril davant d'altres mitjans de transport: els Rail Freight Corridors, corredors específics de mercaderies. En l'actualitat n'hi ha onze.
Els RFC coincideixen parcialment amb els corredors CNC, i el seu objectiu és facilitar una governança comuna sobre aquests recorreguts perquè en una finestreta única administrativa (One Stop Shop) les companyies ferroviàries puguen sol·licitar solcs des d'un extrem a l'altre del corredor, sense haver de fer-ho en cada país pel qual discorre.
Els RFC coincideixen parcialment amb els corredors CNC, i el seu objectiu és facilitar una governança comuna sobre aquests recorreguts perquè en una finestreta única administrativa (One Stop Shop) les companyies ferroviàries puguen sol·licitar solcs des d'un extrem a l'altre del corredor, sense haver de fer-ho en cada país pel qual discorre.
Entre aquests, dos transcorren per Espanya i compten amb la participació d'Adif. Són, d'una banda, el Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic (abans conegut com a Corredor ferroviari de mercaderies Núm. 4), i el Corredor ferroviari de mercaderies Mediterrani (abans conegut com a Corredor ferroviari de mercaderies Núm. 6).
Els dos corredors disposen de sengles finestretes úniques (One Stop Shops) situades a Madrid per al Corredor Atlàntic i a Milà (Itàlia) per al Corredor Mediterrani, a fi d'atendre, tramitar i coordinar les peticions dels solcs internacionals de mercaderies que gestionen els corredors.
Els dos corredors disposen de sengles finestretes úniques (One Stop Shops) situades a Madrid per al Corredor Atlàntic i a Milà (Itàlia) per al Corredor Mediterrani, a fi d'atendre, tramitar i coordinar les peticions dels solcs internacionals de mercaderies que gestionen els corredors.
Corredor ferroviari de mercaderies Mediterrani (Mediterranean RFC)

Adif, juntament amb altres set socis, de cinc països, forma part del corredor (Administradors d'Infraestructures d'Espanya, Adif; França, SNCF Réseau; Itàlia, RFI; Eslovènia, ASZ; Hongria, MAV; Croàcia, HZ Infrastruktura; Línia Figueras Perpignan, i adjudicador de capacitat d'Hongria - VPE). La finestreta única del Corredor Mediterrani està situada a Milà, Itàlia.
El Corredor ferroviari de mercaderies Mediterrani, que connecta en diferents punts amb 6 corredors europeus de mercaderies més (1, 2, 3, 4, 5 i 7), discorre al llarg de més de 7.000 quilòmetres de la ruta:
- Almeria – València / Algesires / Madrid – Saragossa / Barcelona – Marsella – Lió – Torí – Milà – Verona – Pàdua / Venècia – Trieste / Koper – Ljubljana/Rijeka – Zagreb – Budapest – Záhony (Frontera Ucraïna-Hongria).
Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic (Atlantic RFC)
Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic (Atlantic RFC)

ADIF i els gestors d'infraestructura de Portugal (IP), França (SNCF Réseau) i Alemanya (DB Netz AG) integren aquest corredor la finestreta única del qual està situada a Madrid.
El Corredor ferroviari de mercaderies Atlàntic suma al voltant de 6.200 km de vies al llarg dels eixos:
- Sines/Setúbal/Lisboa/Aveiro/Leixões - Algesires/Madrid/Bilbao/Saragossa - Bordeus/ La Rochelle / Nantes/ París/Le Havre/ Estrasburg - Mannheim
ampliar mapa
(www.atlantic-corridor.eu)
(www.atlantic-corridor.eu)
Camí cap a un nou marc dels corredors europeus
Actualment, s'està tramitant en el si de la Comissió Europea (CE) una proposta de revisió del Reglament 1315/2013 sobre el desenvolupament de la Xarxa Transeuropea de Transport (TEN-T).
Segons el text proposat, els corredors europeus (CNC) s'integrarien amb els corredors ferroviaris de mercaderies (RFC), i tots dos conceptes s'englobarien, en cas de tirar endavant la proposta actual, en els denominats corredors de transport europeus (ETC).
L'enllaç següent a la pàgina web de la Comissió Europea inclou la proposta del nou reglament.
Segons el text proposat, els corredors europeus (CNC) s'integrarien amb els corredors ferroviaris de mercaderies (RFC), i tots dos conceptes s'englobarien, en cas de tirar endavant la proposta actual, en els denominats corredors de transport europeus (ETC).
L'enllaç següent a la pàgina web de la Comissió Europea inclou la proposta del nou reglament.