Detalle fondos europeos
El Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del PO Pluriregional d'Espanya 2014-2020 assigna de manera indicativa una ajuda de 396,7 milions d'euros, dels quals 387,86 milions d'euros corresponen a l'objectiu Temàtic 7: Transport sostenible, 3,18 milions d'euros a l'objectiu temàtic 4: Economia baixa en carboni i 5,67 milions d'euros a l'objectiu temàtic 13: Assistència tècnica
Per a aquest període, Adif també té concedides unes ajudes FEDER per import de 8,2 milions d'euros, que són gestionades pel Ministeri Ciència i Innovació (MCIN) i l'Institut per a la Diversificació i l'Estalvi d'Energia (IDAE). (Vegeu informació de finançament en I+D+i)
(Dades a 31 de desembre de 2020)
En les ajudes cofinançades dins del Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya 2014-2020, que són gestionades pel Ministeri de Ciència i Innovació (MCIN), hi ha el projecte MERCAVE, que forma part del:
Objectiu Temàtic 1: enfortir les capacitats en I+D+i que permeten el desenvolupament de vincles i la creació de sinergies entre el sector públic i el sector empresarial; i estimular la inversió empresarial en I+D+i, a través d'instruments tant d'oferta com de demanda, contribuint a millorar la competitivitat empresarial basada en la innovació i la creació d'ocupació d'alt valor afegit.
Objectiu específic: OE.1.2.1. Impuls i promoció d'activitats de I+i liderades per les empreses, suport a la creació i consolidació d'empreses innovadores i suport a la compra pública d'innovació.
Eix prioritari 01, dins de la Prioritat d'inversió 1b: El foment de la inversió empresarial en I+i, el desenvolupament de vincles i sinergies entre les empreses, els centres d'investigació i desenvolupament i el sector de l'ensenyament superior, en particular mitjançant el foment de la inversió en el desenvolupament i el sector de l'ensenyament superior, en particular mitjançant el foment de la inversió en el desenvolupament.
Actuació 004 - Línia de Foment de la Innovació des de la Demanda (FDI) i de la Compra Pública Innovadora (CPI).
Breu descripció del projecte i els seus objectius
Projecte MERCAVE - SISTEMA D'AMPLE VARIABLE AUTOMÀTIC PER A TRÀNSIT DE MERCADERIES PER FERROCARRIL.
La xarxa ferroviària espanyola originàriament es va crear en "ample ibèric" de 1.668 mm. En 1992 va començar a construir-se la xarxa d'"ample estàndard" de 1.435 mm, que des de llavors no ha deixat d'augmentar, i actualment és d'ample ibèric en 11.340 km i d'ample estàndard en 2.693 km; els punts frontera d'aquests amples dins de la xarxa d'Adif són de 15 i altres 2 amb la xarxa de França.
L'objectiu global d'aquesta proposta és abordar la necessitat que els trens de mercaderies puguen circular indistintament pels amples “ibèric” i “estàndard”. Per a això són necessaris trens de mercaderies dotats d'eixos d'ample variable, així com canviadors d'ample en la via, tecnologies no existents encara en el mercat, que permeten el trànsit de mercaderies entre un ample i l'altre sense que siga necessari construir noves vies que incorporen els dos amples en la mateixa via (ample mixt), d'elevat cost i baixa eficiència en reduir la capacitat de la línia i la velocitat de circulació.
Per als trens de mercaderies la tecnologia encara no existeix en el mercat, i aquesta és una àrea de treball potenciada per diferents administradors i fabricants en aquells països que disposen de diferent ample de via respecte dels seus països limítrofs. Es tracta, per tant, d'una necessitat que no solament afecta el territori nacional, sinó que és exportable a altres mercats.
Per a aconseguir aquest objectiu, són necessàries activitats d'I+D que serien l'objecte de Compra Pública d'Innovació, en l'àmbit competencial d'Adif:
- Equipar amb eixos d'ample variable vagons per a l'operació d'ús propi d'Adif, els quals constituiran el marc d'assaig d'I+D+i necessari per a evolucionar les solucions a la seua versió comercial. Circularien per ample ibèric i ample estàndard i se'n verificaria l'eficiència en estar dotats d'aquests eixos millorats d'ample variable.
- També cal experimentar amb el canviador d'ample de mercaderies i millorar-lo amb fases d'I+D+i, incorporant nous sistemes de supervisió del correcte canvi d'ample i connexió amb la senyalització ferroviària.
- Finalment, calen activitats d'I+D+i lligades al desenvolupament d'un estudi de viabilitat tècnica d'incorporar aquest tipus d'eix d'ample variable en locomotores per a comptar amb la tracció d'ample variable de mercaderies.
A pesar del fet que el marc d'aplicació de les solucions adquirides en material rodant se circumscriurà a l'operació d'Adif, el canviador serà aplicable a tot el transport de mercaderies (població diana), així com els coneixements generats en el projecte, amb el que s'espera que l'impacte socioeconòmic del projecte siga considerable.
El fi últim és que el sistema puga estar disponible per a equipar tot el material rodant d'ADIF amb aquest sistema per a guanyar en eficiència per a les seues competències de gestor de la infraestructura. Complementàriament, el coneixement i tecnologia desenvolupats i posats en el mercat habilitaran el seu ús per operadors i administradors d'infraestructura. Amb això Adif podrà, eventualment, prendre la decisió de no desplegar l'alternativa del tercer carril en els punts frontera de canvi d'ample, instal·lar canviadors de mercaderies en aquests punts.
Finançament
El projecte MERCAVE té un pressupost de deu milions d'euros amb un cofinançament FEDER d'un 64 %, per tant, el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), a través d'una ajuda concedida pel Ministeri de Ciència i Innovació, com a Organisme Intermedi del Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya 2014-2020 – POPE que realitza una aportació de Sis milions quatre-cents mil euros.”