Sostenibilitat i Medi ambient
Gestió de la contaminació acústica
Método común de cálculo CNOSSOS-EU
Esta nueva Directiva ha sido traspuesta a nuestro ordenamiento por la Orden PCM/80/2022 que entró en vigor el 11 de febrero de 2022.
Para poder aplicar este método, en el caso del ruido ferroviario ha sido necesario un trabajo previo consistente en la caracterización acústica de los diferentes vehículos ferroviarios, y de las diferentes tipologías de infraestructura, así como en la definición de los parámetros de configuración del modelo.
El resultado de este trabajo ha sido recogido en una GUIA, cuyo objetivo es ofrecer la información necesaria para el empleo del método CNOSSOS-EU en el cálculo del ruido ferroviario en las infraestructuras de ADIF y ADIF AV, a través de una serie de indicaciones que pretenden facilitar su implementación práctica para la elaboración de cualquier estudio acústico que requiera modelización.
GUÍA PARA LA APLICACIÓN DEL MÉTODO CNOSSOS-EU EN ADIF Y ADIF AV
Mapas de ruido

Mapes de soroll i plans d'acció
Aquesta Llei i el Reial Decret 1513/2005 que la desenvolupa, de 16 de desembre, exigeixen l'elaboració de mapes estratègics de soroll (MES) i plans d'acció contra el soroll (PAS) dels grans eixos ferroviaris, i entenem com a aquests els trams ferroviaris que superen els 30.000 trens/any.
Tercera fase dels Mapes Estratègics de Soroll i els Plans d'Acció
Tercera fase dels Mapes Estratègics de Soroll i els Plans d'Acció
La informació dels Mapes Estratègics de Soroll i els Plans d'Acció contra el Soroll de les dues primeres fases es troben disponibles en el Sistema d'Informació sobre Contaminació Acústica (SICA) del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic (MITECO).
En el caso de esta última fase se han analizado 1.277 km de la red ferroviaria, distribuidos en 28 Unidades de Mapa Estratégico:
Primera i segona fase dels mapes estratègics de soroll i els plans d'acció.
Primera i segona fase dels mapes estratègics de soroll i els plans d'acció.
Fase II
Quilòmetres estudiats
Mapes estratègics de soroll
BOE núm. 242, de 6 d'octubre de 2016
Aprovació:
Resolució de la Subdirecció General de Planificació Ferroviària.
BOE núm. 206, de 28 de juliol de 2017
Plans d'acció
BOE núm. 38, de 12 de febrer de 2018.
Aprovació:
Resolució de la Subdirecció General de Planificació Ferroviària.
BOE núm. 235, de 28 de
Fase I
Quilòmetres estudiats
Mapes estratègics de soroll
BOE núm. 99, de 24/04/2008,Enllaç extern al portal. S'obrirà en una pestanya nova.
Enllaç extern al portal. S'obrirà en una pestanya nova.Aprovació:
Resolució de la Direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment de 31 de maig de 2013
Resolució2008
Plans d'acció
BOE núm. 286, de 28 de novembre de 2011Enllaç extern al portal. S'obrirà en una pestanya nova.
Aprovació:
Resolució de la Direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment de 31 de maig de 2013
Resolució
Mètode holandés - Caracterització acústica de trens
Mentre les instruccions tècniques per a utilitzar el mètode CNOSSOS-EU no estiguen disponibles, es manté en aquest apartat la informació sobre l'equivalència acústica entre les categories de trens del mètode holandés i els trens que operen a Espanya, perquè es puguen utilitzar en l'elaboració de mapes de soroll en què siga necessari fer una predicció del soroll que emet el trànsit ferroviari.