Canviador Ample Dual
Canviador d’Ample Dual a Plataforma Única

Els sistemes automàtics de canvi d’ample existents a la xarxa ferroviària nacional permeten, als trens, passar d’una línia amb ample ibèric (1.668 mm) a una altra amb ample estàndard UIC (1.435 mm) o viceversa, sense necessitat de canvi de bogis o eixos, cosa que varia la distància entre rodes al pas el tren per la instal·lació destinada a aquesta finalitat.
Aquestes instal·lacions s’integren amb els sistemes de comunicació, gestió i telecomandament de les línies que uneixen i s’hi fa la transició de la tensió d’electrificació i dels sistemes de senyalització.
Funcionalment, el pes que suporten les rodes, procedent de la caixa del vehicle, l’assumeixen, des d’un instant abans d’entrar al canviador, uns patins o corrons de suport que es mouen per carrils addicionals als de rodament. Les rodes es desenclaven i una parella de carrils convergent s’actua per desplaçar-les lateralment. A continuació, són bloquejades a la nova posició i surten del canviador, tornant a suportar el pes del vehicle.
La velocitat de pas pel canviador ha de ser inferior a 30 km/h.

Per a les diferents tecnologies de rodament desplaçable dels trens que circulen a Espanya, TALGO i CAF, semblants conceptualment, però amb diferències quant a la sustentació del tren i la forma d’alliberar i assegurar els mecanismes, es van utilitzar, inicialment, instal·lacions i plataformes diferents per al canvi d’ample.

Els primers avenços cap a la integració de tecnologies van permetre la utilització d’una única instal·lació de canvi d’ample tot i que amb dues plataformes diferents que s’aixecaven i abatien o s’intercanviaven en el pla horitzontal. Posteriorment, entre els anys 2006 i 2007, Adif va desenvolupar un nou tipus de canviador Dual, de plataforma única, de manera que només amb el moviment d’algunes peces permetia el pas de trens Talgo i CAF, cosa que reduïa de forma dràstica la infraestructura necessària, i amb significatius avantatges:
- Millora l’operació amb noves guies i visió artificial.
- Disminueix l’amplada de l’espai necessari per a la instal·lació.
- Redueix els costos de construcció, operació i manteniment.
- Adaptable a altres parells d’amples de via (1000/1435), (1435/1668), (1435/1520).

Es dissenyen i construeixen amb criteris de modularitat, cosa que permet la modificació de la configuració si canvien les necessitats i portabilitat, tot permetent el trasllat dels equips perquè no estan fixos a carril en una fossa, sinó en una plataforma desmuntable.
La necessitat d’avançar en la polivalència dels canviadors i en previsió que els trens internacionals poguessin integrar vagons o cotxes de diverses tecnologies, el canviador Dual de plataforma única permetrà el pas de vehicles amb altres sistemes europeus de rodament desplaçable com l’alemany “Rafia” i el polonès “SUW2000”.

