Què fem?
La innovació, motor d’Adif
A més a més, Adif actua com a promotor de la R+D+I, tot estimulant desenvolupaments nous que puguin aportar valor al ferrocarril.En la cerca constant de noves maneres d’innovar, més eficaces i eficients, hem passat de la innovació col·laborativa a la innovació oberta a la recerca de possibles solucions a les nostres necessitats.La innovació oberta es basa en la detecció de necessitats i l’intraemprenedoria, la vigilància tecnològica i la col·laboració de l’ecosistema d’innovació, juntament amb el suport financer d’Adif i el cofinançament dels programes d’impuls a la innovació nacionals i europeus, en la cerca sistemàtica de la millora continuada.
També hem adoptat noves maneres d’interactuar amb els agents de l’entorn innovador perquè la comunicació amb aquests sigui fluida, bidireccional i productiva. Una manera que ja hem experimentat amb un èxit notable és laconsulta preliminar al mercat, que permet formular un repte i rebre propostes amb vista a una possible licitació.
L’esforç innovador d’Adif es manifesta en el nombre i la naturalesa dels projectes que desenvolupem, en el volum econòmic de les nostres inversions i en la transferència a l’explotació dels resultats de la innovació. Des del 2006, hem desenvolupat més de 150 projectes d'R+D+I, amb 84 demostradors assajats en un entorn real, 31 proves a la infraestructura i un índex de transferència del 37%.
Actius intangibles
77 registres de propietat industrial
154 registres de propietat intel·lectual
17 llicències d’explotació vigents
6 de propietat intel·lectual
Reptes nous
Per impulsar aquestes activitats de recerca, desenvolupament i innovació, Adif de vegades recorre a diferents instruments de finançament i ajuts a l’R+D+I que reporten beneficis econòmics o d’increment dels actius d’Adif dedicats a l’activitat innovadora.
Les opcions financeres d’aquests instruments són diverses, i prenen formes de subvencions o ajuts parcialment reemborsables, fins i tot amb l’opció de compra pública innovadora (CPI), tant de tecnologia innovadora (CPTI) com a modalitat precomercial (CPP). La selecció entre les diferents possibilitats respon als nivells de risc del projecte i de maduresa tecnològica a assolir pels seus resultats, així com al volum total que s’ha de finançar de cada acció, respecte a les convocatòries obertes.
En els ajuts nacionals està primant, entre d’altres, la selecció de les coordinades o canalitzades a través del CDTI (Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial), entitat pública empresarial, dependent del Ministeri de Ciència i Innovació, que promou la innovació i el desenvolupament tecnològic de les empreses espanyoles.
En el cas dels ajuts internacionals, hi ha opcions més diverses. Si bé el CDTI té un cert paper en la canalització dels ajuts FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) per a certes línies d’innovació, també es tenen en compte les crides de diferents convocatòries de cada programa marc europeu d’R+D+I, en els últims anys en la figura d’Horitzó Europa i els seus partenariats associats, com el cas de Shift2Rail. En els casos d’innovació relacionats amb la interoperabilitat ferroviària, també hi ha opcions de captar fons CEF (Mecanisme Connectar Europa).
Els projectes següents compten també amb finançament de fons FEDER de la Unió Europea i del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats:
La innovació i l’estratègia 2030 d’Adif
Al Pla Estratègic 2030 d’Adif s’articulen els quatre pilars fonamentals en la nostra activitat: seguretat, servei, sostenibilitat i orientació a resultats, basats en la comunicació, la innovació i la transformació digital com a palanques per aconseguir els objectius corporatius i afrontar els reptes d’un futur en què el ferrocarril ha de ser protagonista.
En aquest panorama, la innovació defineix reptes i proposa solucions basades en conceptes com mobilitat com a servei, infraestructures intel·ligents, mobilitat intel·ligent o digitalització. El pilar de seguretat agrupa solucions avançades per reduir els riscos i elevar els estàndards a tota la xarxa ferroviària d’interès general. El pilar de servei és un focus d’atracció per a les tecnologies lligades al desenvolupament de l’estació del futur i a l’increment del transport de mercaderies per ferrocarril, amb solucions tan innovadores i versàtils com l’Eix d’Ample Variable per a Mercaderies. La sostenibilitat és l’eix al voltant del qual es desenvolupen projectes lligats a l’eficiència energètica i les energies alternatives aplicades al ferrocarril, amb projectes en les àrees d’electromobilitat, les subestacions reversibles i l’ús de l’hidrogen com a energia de tracció.
El marc de referència triat per Adif per a orientar la seva activitat d'R+D+I inclou, a més normativa de referència espanyola i europea:
- Estratègia Espanyola de Mobilitat Sostenible (i el document de debat per Estratègia de Mobilitat segura - sostenible - connectada 2030), Pla d’Infraestructures, Transport i Habitatge 2012-2024, Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació, Pla Estatal d’Investigació Científica i Tècnica i d’Innovació, Full de Ruta de l’Hidrogen).
- Programa Horitzó 2020, bases d’Horitzó Europa 2021-2027, Llibre Blanc del Transport 2011 (Comissió Europea)
- Full de Ruta del Ferrocarril 2050 (ERRAC)
- Full de Ruta de l’Hidrogen, del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic
Des de 2006 Adif ha acabat més de cent projectes d'R+D+I en diferents especialitats tècniques.
A l’enllaç següent es pot descarregar un resum:
Enllaços relacionats
Relació de productes llicenciats i empreses llicenciadores
Centre de Tecnologies Ferroviàries
Tota la informació d’una instal·lació que és a l’avantguarda tecnològica mundial del ferrocarril
Actualitat d’R+D+i
Notícies sobre la innovació d’Adif