Detalle fondos europeos
El Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del PO Pluriregional d’Espanya 2014-2020, assigna de manera indicativa un ajut de 396,7 milions d’euros, dels quals 387,86 milions d’euros corresponen a l’Objectiu Temàtic 7: Transport sostenible, 3,18 milions d’euros a l’Objectiu Temàtic 4: Economia baixa en carboni i 5,67 milions d’euros a l’Objectiu Temàtic 13: Assistència tècnica.
Per a aquest període Adif també té concedits uns ajuts FEDER per un import de 8,2 milions d'euros que són gestionats pel Ministeri de Ciència i Innovació (MCIN) i l'Institut de Diversificació i Estalvi d'Energia (IDAE). (Vegeu informació de finançament en R+D+i)
(Dades a 31 de desembre de 2020)
En els ajuts cofinançats dins del Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya 2014-2020, que són gestionats pel Ministeri de Ciència i Innovació (MCIN) hi ha el projecte MERCAVE, que forma part del:
Objectiu Temàtic1: enfortir les capacitats en R+D+I que permetin el desenvolupament de vincles i la creació de sinergies entre el sector públic i el sector empresarial; i estimular la inversió empresarial en R+D+I, a través d'instruments tant d'oferta com de demanda, i contribuir a millorar la competitivitat empresarial basada en la innovació i la creació d'ocupació d'alt valor afegit.
Objectiu específic: OE.1.2.1. Impuls i promoció d'activitats d'R+I liderades per les empreses, suport a la creació i consolidació d'empreses innovadores i suport a la compra d'innovació pública.
Eix prioritari 01, dins de la Prioritat d'inversió 1b: El foment de la inversió empresarial en R+I, el desenvolupament de vincles i sinergies entre les empreses, els centres de recerca i desenvolupament i el sector de l'ensenyament superior, en particular mitjançant el foment de la inversió en el desenvolupament i el sector de l'ensenyament superior, en particular mitjançant el foment de la inversió en el desenvolupament.
Actuació 004 - Línia de Foment de la Innovació des de la Demanda (FDI) i de la Compra Pública Innovadora (CPI).
Breu descripció del projecte i els seus objectius
Projecte MERCAVE - SISTEMA D'AMPLE VARIABLE AUTOMÀTIC PER A TRÀNSIT DE MERCADERIES PER FERROCARRIL.
La xarxa ferroviària espanyola, originàriament, es va crear en "ample ibèric" de 1.668 mm. El 1992 va començar a construir-se la xarxa d'ample estàndard de 1.435 mm; des de llavors no ha deixat d'augmentar, i actualment és en ample ibèric de 11.340 km i d'ample estàndard de 2.693 km. Els punts frontera d'aquests amples dins de la xarxa d'Adif són de 15 i altres 2 amb la xarxa de França.
L'objectiu global d'aquesta proposta és abordar la necessitat que els trens de mercaderies puguin circular indistintament pels amples “ibèric” i “estàndard”. Per això són necessaris trens de mercaderies dotats d'eixos d'ample variable, així com canviadors d'ample a la via, tecnologies no existents encara al mercat, que permetin el trànsit de mercaderies entre un ample i l'altre sense que sigui necessari construir noves vies que incorporin els dos amples a la mateixa via (ample mixt), d'elevat cost i baixa eficiència en reduir la capacitat de la línia i la velocitat de circulació.
Per als trens de mercaderies la tecnologia encara no existeix al mercat, i aquesta és una àrea de treball potenciada per diferents administradors i fabricants en aquells països que disposen de diferent ample de via respecte dels seus països limítrofs. Es tracta, doncs, d'una necessitat que no només afecta el territori nacional, sinó que és exportable a altres mercats.
Per assolir aquest objectiu, calen activitats d'R+D que serien l'objecte de Compra Pública d'Innovació, en l'àmbit competencial d'Adif:
- Equipar amb eixos d'ample variable vagons per a l'operació d'ús propi d'Adif, els quals constituiran el marc d'assaig d'R+D+I necessari per evolucionar les solucions a la versió comercial. Circularien per ample ibèric i ample estàndard i se'n verificaria l'eficiència en estar dotats d'aquests eixos millorats d'ample variable.
- També cal experimentar amb el canviador d'ample de mercaderies i millorar-lo amb fases de R+D+I, incorporant-hi nous sistemes de supervisió del canvi d'ample correcte i connexió amb la senyalització ferroviària.
- Finalment, calen activitats de R+D+I lligades al desenvolupament d'un estudi de viabilitat tècnica d'incorporar aquest tipus d'eix d'ample variable a locomotores per comptar amb la tracció d'ample variable de mercaderies.
Tot i que el marc d'aplicació de les solucions adquirides en material rodant se circumscriurà a l'operació d'Adif, el canviador serà aplicable a tot el transport de mercaderies (població diana) així com els coneixements generats en el projecte, amb la qual cosa s'espera que l'impacte socioeconòmic del projecte sigui considerable.
La finalitat última és que el sistema pugui estar disponible per equipar tot el material rodant d'ADIF amb aquest sistema per guanyar en eficiència per a les competències de gestor de la infraestructura. Complementàriament, el coneixement i la tecnologia desenvolupats i posats al mercat habilitaran el seu ús per Operadors i Administradors d'Infraestructura. Amb això Adif podrà, eventualment, prendre la decisió de no desplegar l'alternativa del tercer carril als punts frontera de canvi d'ample, instal·lar canviadors de mercaderies en aquests punts.
Finançament
El projecte MERCAVE té un pressupost de deu milions d'euros, amb un cofinançament FEDER d'un 64%, per tant, el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), mitjançant una ajuda concedida pel Ministeri de Ciència i Innovació, com a Organisme Intermedi del Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya 2014-2020 – POPE que realitza una aportació de sis milions quatre-cents mil euros.”