Detalle fondos europeos
O Fondo Europeo de Desenvolvemento Rexional (FEDER) a través do P.O.Plurirrexional de España 2014-2020, asigna de xeito indicativo unha axuda de 396,7 millóns de euros, dos que 387,86 millóns de euros corresponden ao Obxectivo Temático 7:Transporte sostible, 3,18 millóns de euros ao Obxectivo Temático 4:Economía baixa en carbono e 5,67 millóns de euros ao Obxectivo Temático 13:Asistencia técnica.
Para este período, a Adif tamén lle foron concedidas unhas axudas FEDER por importe de 8,2 millóns de euros que xestiona o Ministerio de Ciencia e Innovación (MCIN) e o Instituto para a Diversificación e Aforro de Enerxía (IDAE). (Ver información de financiamento en I+D+i
(Datos a 31 de decembro de 2020)
Nas axudas cofinanciadas dentro do Programa Operativo Plurirrexional de España 2014-2020 que xestiona o Ministerio de Ciencia e Innovación (MCIN) figura o proxecto MERCAVE, que forma parte do:
Obxectivo temático 1:fortalecer as capacidades en I+D+i que permitan o desenvolvemento de vínculos e a creación de sinerxías entre o sector público e o sector empresarial; e estimular o investimento empresarial en I+D+i, a través de instrumentos tanto de oferta como de demanda, contribuíndo a mellorar a competitividade empresarial apoiada na innovación e a creación de emprego de alto valor engadido.
Obxectivo específico: OE.1.2.1.Pulo e promoción de actividades de I+I lideradas por empresas, apoio á creación e consolidación de empresas innovadoras e apoio á compra pública de innovación.
Eixe prioritario 01, dentro da Prioridade de investimento 1b: O pulo ao investimento empresarial en I+i, o desenvolvemento de vínculos e sinerxías entre as empresas, os centros de investigación e desenvolvemento e o sector do ensino superior, en particular mediante o fomento do investimento no desenvolvemento e no sector do ensino superior, en particular mediante o fomento do investimento no desenvolvemento.
Acción 004 - Liña de Fomento da Innovación desde a Demanda (FDI) e da Compra Pública Innovadora (CPI).
Breve descrición do proxecto e dos seus obxectivos
Proxecto MERCAVE - SISTEMA DE ANCHO VARIABLE AUTOMÁTICO PARA TRÁFICO DE MERCADORÍAS POR FERROCARRIL.
A rede ferroviaria española creouse orixinalmente en "ancho ibérico" de 1.668 mm. A construción da rede de "ancho estándar" de 1.435 mm comezou en 1992. Dende entón non deixou de aumentar, sendo actualmente 11.340 km en ancho ibérico e 2.693 km en ancho estándar, os puntos fronteira destes anchos dentro da rede de Adif é de 15 e outras 2 coa rede de Francia.
O obxectivo global desta proposta é abordar a necesidade de que os trens de mercadorías poidan circular indistintamente nos anchos "ibérico" e "estándar". Para iso son necesarios trens de mercadorías dotados con eixes de ancho variable, así como cambiadores de ancho na vía, tecnoloxías que aínda non existen no mercado, que permitan o tránsito de mercadorías entre un e outro ancho sen que sexa necesario construír novas vías que incorporen os dous anchos na mesma vía (ancho mixto), de elevado custo e baixa eficiencia ao reducir a capacidade da liña e a velocidade de circulación.
Para os trens de mercadorías, a tecnoloxía aínda non existe no mercado, sendo unha área de traballo potenciada por diferentes administradores e fabricantes naqueles países que dispoñen de distinto ancho de vía cos seus países limítrofes. Trátase polo tanto dunha necesidade que non só afecta ao territorio nacional, senón que é exportable a outros mercados.
Para acadar este obxectivo son necesarias actividades de I+D que serían obxecto de Compra Pública de Innovación, no ámbito competencial de Adif:
- Equipar con eixes de ancho variable vagóns para a operación de uso propio de Adif, que constituirán o marco de probas de I+D+i necesario para evolucionar as solucións á súa versión comercial. Circularían por ancho ibérico e ancho estándar, comprobando a súa eficiencia ao estar dotados destes eixes mellorados de ancho variable.
- Tamén cómpre experimentar e mellorar o cambiador de ancho de carga con fases de I+D+i, incorporando novos sistemas de supervisión do correcto cambio de ancho e conexión coa sinalización ferroviaria.
- Por último, son necesarias actividades de I+D+i vencelladas ao desenvolvemento dun estudo de viabilidade técnica para incorporar este tipo de eixe de ancho variable en locomotoras para contar coa tracción de ancho variable de mercadorías.
Malia que o marco de aplicación das solucións adquiridas en material rodante circunscribirase ao funcionamento de Adif, o cambiador aplicarase a todo o transporte de mercadorías (poboación obxectivo), así como aos coñecementos xerados no proxecto, co que se agarda que o impacto socioeconómico do proxecto sexa considerable.
O fin último é que o sistema poida estar dispoñible para equipar todo o material rodante de ADIF con este sistema para gañar en eficiencia para as súas competencias de xestor da infraestrutura. Complementariamente, o coñecemento e a tecnoloxía desenvolvidos e postos no mercado habilitarán o seu uso por parte dos Operadores e Administradores de Infraestrutura. Con isto, Adif poderá, co tempo, tomar a decisión de non despregar a alternativa do terceiro carril nos puntos fronteira de cambio de ancho, e instalar cambiadores de mercadorías nestes puntos.
Financiamento
O proxecto MERCAVE conta cun orzamento de dez millóns de euros cun cofinanciamento FEDER dun 64%, por tanto, o Fondo Europeo de Desenvolvemento Rexional (FEDER), a través dunha axuda concedida polo Ministerio de Ciencia e Innovación, como Organismo Intermedio do Programa Operativo Plurirrexional de España 2014-2020 - POPE, que fai unha achega de seis millóns catrocentos mil euros".